ABS er en forkortelse for Antilock Brake System, og systemet sørger for, at hjulene under kraftig nedbremsning ikke blokerer. I dag er ABS-bremser standard på alle nye biler i Danmark, og det er i særdeleshed i situationer med nedsat vejgreb (regn, sne, is på vejbanen), at de hjælper føreren ved ikke at blokere.
Moderne sikkerhedsudstyr i bilen redder liv
Her finder du en oversigt over nye og gammelkendte sikkerhedssystemer i biler.
Moderne sikkerhedsudstyr kan forebygge, at mange ulykker overhovedet opstår. Systemer, som kan hjælpe med at opdage forhindringer og styre eller bremse bilen automatisk, hvis føreren er uopmærksom, har et kæmpe potentiale og bliver udbredt hastigt i nye biler.
Herunder kan du se en oversigt med forskellige systemer, som er værd at overveje, hvis du skal købe en ny bil. Det er dog vigtigt at vide, at det altid er føreren, der har ansvaret for kørslen. Systemerne har begrænset mulighed for at undgå ulykker, så bilisten skal altid være klar til at gribe ind og overtage kørslen fuldstændigt.
Oversigt over moderne sikkerhedsudstyr i biler
AEBS (Advanced Emergency Brake System) er en fællesbetegnelse for avancerede nødbremsesystemer, som i nogle situationer opfanger og bremser for en forhindring, hvis føreren af bilen eksempelvis er uopmærksom.
Der er stor forskel på, ved hvilken hastighed systemer fra forskellige producenter reagerer. Nogle systemer virker ved hastigheder på 30-50 km/t, mens mere avancerede systemer kan nødbremse ved markant højere hastigheder.
Systemerne er designet til at bremse, hvis den forankørende bil stopper uventet, og føreren ikke reagerer. De mest avancerede systemer kan også detektere fodgængere og cyklister og bremse for dem, hvis føreren af bilen ikke gør.
Hvis systemet under en nødbremsning opdager, at føreren eksempelvis drejer på rattet eller trykker på bremsen, kan systemet slå fra.
Vigtigt! Systemerne er alle hjælpesystemer, og kørslen er altid førerens ansvar, også selvom bilen har avancerede nødbremsesystemer.
Hvis ulykken er ude, og man rammer en blød trafikant, har de mest moderne biler et system, som afbløder sammenstødet en smule for fodgængeren eller cyklisten. Hængslerne i motorhjelmen er designet sådan, at motorhjelmen i en ulykkessituation bliver hævet nogle centimeter, så kraftpåvirkningen af den bløde trafikant bliver reduceret.
Antispin er et system, som forhindrer, at de trækkende hjul spinner, og at bilen dermed bliver ustabil. Systemet virker ved at bremse de spinnende hjul eller reducere motorkraften via motorens computer.
De fleste bilister oplever kun antispin i funktion ved is og sne på vejen.
Blindvinkelalarm er et system, som via sensorer i bilen detekterer, om der er noget i den blinde vinkel, så føreren ikke laver et farligt vognbaneskift på eksempelvis motorvejen. Advarslen er typisk en lille gul eller rød lampe i sidespejlet, som lyser op, hvis der er en trafikant i den blinde vinkel.
Bremseassistent er et system, som automatisk øger bremsetrykket i en katastrofeopbremsning, hvis føreren fra begyndelsen ikke trykker hårdt nok på bremsepedalen.
ESC står for Electronic Stability Control, og kaldes af nogle producenter ESP. Systemet overvåger kørslen og modvirker, at bilen går i slinger eller skrider ud i kurver og sving. Hvis systemet opdager en udskridning, bremser det et eller flere hjul ned for at undgå en udskridning.
Moderne biler i Danmark har ESC, og skal du købe en brugt bil, bør du sikre dig, at bilen er udstyret med systemet.
Fartbegrænser er et system, som lader føreren sætte en maksimal hastighed, som bilen ikke skal overskride, men hvor føreren i modsætning til fartpilot fortsat skal træde på speederen. Fartbegrænsere, som føreren selv har indstillet, lader normalt føreren overskride den indstillede hastighed, hvis speederen trykkes helt i bund.
Nogle biler - eksempelvis varebiler - kan fra fabrikken eller forhandleren indstilles således, at en hastighed på eksempelvis 100 eller 120 km/t ikke kan overskrides. Praktisk og sikkerhedsfremmende, hvis lærlingen har en tung speederfod.
Intelligente Lygter dækker over forskellige teknologier. Det omfatter blandt andet kurvelys, som drejer forlygternes lys i den retning, som bilen drejer, og som dermed i nogle situationer oplyser en forhindring på vejen tidligere, end føreren ellers ville kunne se den.
De mest avancerede systemer har Adaptivt Fjernlys, hvilket gør det muligt at bibeholde det meste af fjernlyset uden at blænde modkørende. På den måde er størstedelen af vejbanen og omgivelserne oplyst endda langt bag den modkørende.
Multikollisionsbremse er et system, som efter en ulykke sørger for, at bilen beholder bremsetrykket. Hvis føreren ikke er ved bevidsthed, sørger systemet altså for at standse bilen, så der ikke opstår andre kollisioner, fordi bilen fortsat er i bevægelse.
Skiltegenkendelse er et system, som kan aflæse vejskilte med information om eksempelvis hastighedsbegrænsning. Systemet giver typisk en advarsel i instrumentpanelet ved en ny hastighedsgrænse, mens de mest avancerede systemer selv justerer hastigheden til den nye tilladte hastighed.
Træthedsalarm giver føreren besked om, at det er tid til at tage en pause. De mest udbredte systemer måler på førerens styreinput på rattet og giver besked, hvis systemet vurderer, at føreren er træt. Mere avancerede systemer har et kamera, som holder øje med førerens ansigt, og om hans øjne er åbne eller ej.
Vognbaneassistent er et system, som aktivt hjælper bilisten med at holde bilen i sin vognbane. LKAS står for Lane Keeping Assist System. Systemet virker ved at dreje på rattet, så bilen bliver i sin bane, eller ved at bremse et eller flere hjul, som dermed trækker bilen i den rigtige retning.
Vognbanealarm er et mere simpelt system, som ved hjælp af lyd eller rystelser i rattet advarer føreren om, at bilen er ved at forlade sin vognbane.
Rådet for Sikker Trafiks nyhedsbrev
Hold dig opdateret om nye regler i trafikken, få gode råd til at færdes sikkert og quiz dig klogere om trafik.
Nyhedsbrevet udkommer cirka en gang om måneden.