Det er forbudt at køre bil, hvis man er så træt, at man ikke kan køre forsvarligt. Det gælder også hvis man fx. er syg, overanstrengt eller påvirket af medicin. Overtrædelser straffes på linje med spritkørsel.
Træthedsulykker i trafikken
Manglende søvn og mange timer bag rattet øger risikoen.
Risikoen for træthedsulykker er størst:
- Mellem kl. 3:00 og 5:00 om morgenen, fordi kroppens døgnrytme fortæller, at det er nat.
- Når du har været vågen i mere end 16 timer i træk.
- På monotone strækninger såsom motorveje.
- Hvis du har natarbejde eller arbejder i skiftehold.
- Når du kører mange timer i træk uden pause. Efter 8 timer er ulykkesrisikoen fordoblet.
Risikoen forøges også, hvis du har drukket alkohol, lider af søvnforstyrrende sygdomme som fx. søvnapnø, snorken eller søvnløshed, eller hvis du har taget trafikfarlig medicin som fx. nerve- eller sovemedicin.
Ofte stillede spørgsmål
Der findes flere vejtekniske og teknologiske løsninger, der kan være med til at forebygge træthedsulykker.
- Midterautoværn forhindrer effektivt frontalulykker, hvor bilister kommer over i den modsatte vejbane og kolliderer med modkørende biler.
- Rumleriller i midten og vejkanten advarer – og i nogle tilfælde vækker – føreren, når han/hun kører på dem.
- Træthedsalarmer i biler, som giver signal, hvis føreren bliver træt under kørsel. Det kan fx. være detektorer, der registrerer små forandringer i kørslen, blinkefrekvens hos føreren eller forandringer i afstanden til vejkanten.
Men det mest effektive er, at du selv planlægger din kørsel, så du undgår at køre, når du er for træt.
Rådet for Sikker Trafiks nyhedsbrev
Hold dig opdateret om nye regler i trafikken, få gode råd til at færdes sikkert og quiz dig klogere om trafik.
Nyhedsbrevet udkommer cirka en gang om måneden.