Skolepatruljen 75 år
I 2024 fejrer skolepatruljen 75 års jubilæum i Danmark. Læs historien og se billeder fra dengang og nu.
Idéen kom fra USA
Den første idé til skolepatruljer opstod i USA omkring 1920. Bilerne var i hastig fremmarch og der var mange børn, der blev kørt ned på vej til skole. Præsidenten for Chicago Motor Club, Charles M. Hayes besluttede sig for at gøre noget ved det. Eftersom politiet ikke havde resurser til at hjælpe børnene over vejen, og der heller ikke var penge til at lønne voksne for det, fik han tanken om at lade de store skolebørn stå for det. Han oplærte nogle store drenge i at hjælpe de små sikkert over vejen, og det fik ulykkerne til at rasle ned. Systemet blev en stor succes og bredte sig i løbet af de næste 25 år til hele USA.
Artikel i Dagbladet København 26. november 1948 om det kommende forsøg med "Patrouilledrenge".
Skolepatruljen kommer til Danmark
I 1948 var den danske politikommissær Nielsen-Ourø på rejse i USA og der så han, hvordan de havde løst problemet med sikkerhed omkring skolerne med de store børns hjælp. Han blev meget begejstret og tog ”School Safety Patrole”-ideén med hjem til Danmark. I begyndelsen var det svært at finde en skole, der ville afprøve det, men til sidst lykkedes det at finde frem til Sundpark Skole på Amager, hvor inspektøren Ernst Müller var villig til at være med. Der var også hårdt brug for at forbedre trafiksikkerheden, for i 1948 blev der kvæstet over 400 børn i trafikken, alene i København.
Den første danske skolepatrulje
Den første forsøg med en dansk skolepatrulje så dagens lys den 10. januar 1949 på Sundpark Skole. Forsøget gik over al forventning og Københavns Politi og ”Justitsministeriets Udvalg for større Færdselssikkerhed” (nu Rådet for Sikker Trafik) gik i gang med at sætte det i system og udbrede det til flere skoler. Allerede i slutningen af 1949 var der skolepatruljer i gang på 20 skoler i København - og hurtigt fulgte hele landet efter. Skolepatruljens uniform bestod af en hvid bandoler med skrå rem.
1950'erne og 60érne
I 50'erne og 60'erne voksede antallet af skolepatruljer støt. I 1959 kunne skolepatruljen holde stort 10 års jubilæum med fejringer over hele landet. I 1964 var der skolepatruljer på næsten 700 skoler og 15 års jubilæet blev markeret med et kæmpestort 3-dages arrangement i København. 7.000 skolepatruljer fra hele landet blev kørt gratis med tog til København og indlogeret rundt om på 10 skoler. De samledes på Rådhuspladsen, hvor de blev hyldet med taler og musik. Derefter marcherede de i samlet trop gennem byen til Forum, hvor der var mere hyldest. Det hele sluttede med et kæmpebal med underholdning og dans.
Fejring af skolepatruljerne
Nyt udstyr i 1965
For at øge skolepatruljernes sikkerhed og gøre dem mere synlige i trafikken, blev det i 1965 gjort obligatorisk med hvide handsker og håndskilt. Nogle steder, hvor trafikken i nærheden af overgangsstedet var særlig intens, blev en skolepatrulje-elev placeret som "for-post" med skiltet "Skolepatruljen arbejder" for at tydeliggøre for bilisterne, at de nærmede sig en skole, hvor børn blev hjulpet over vejen.
Skolepatruljer i 50'erne og 60'erne
1970'erne
I starten af 70'erne toppede antallet af trafikulykker i Danmark, og siden midten af 60'erne havde der jævnligt været debat om skolepatruljernes sikkerhed. Kritiske røster mente, at det var alt, alt for farligt at være skolepatrulje. Men der var ingen skolepatruljer, der kom til skade. Tværtimod reddede skolepatruljerne ved snarrådige indsatser ofte små børn fra at blive kørt over. Der kom dog mere fokus på trafiksikring af skolevejene, og da der i 1974 blev indført fartgrænser for bilerne, blev trafiksikkerheden forbedret markant.
1980'erne
I 1983 gennemførte Rådet for Sikker Trafik en stor kampagne, der hed "Tak for hjælp i trafikken". En af filmene var med en skolepatrulje, som her giver en opsang til de voksne om at respektere skolepatruljen.
Skolepatruljen i dag
Still going strong
I dag - 75 år efter det hele startede - er skolepatruljen i allerhøjeste grad still going strong.
Hver eneste dag hjælper skolepatruljer landet over tusindvis af børn over vejen. Den gamle idé med at give store børn ansvar for at hjælpe de små i trafikken, har vist sig yderst levedygtig og er stort set uforandret siden starten.
Takket være fremsynede politi- og skolefolk, der skabte et gennemtænkt og holdbart system og en stærk organisering med Rådet for Sikker Trafik som tovholder, er skolepatruljerne i dag en fasttømret institution i Danmark. Engagerede lærere uddanner fortsat skolepatruljerne, og politiet bakker op.
Skolepatruljerne har gennem alle årene modtaget både hyldest og anerkendelse for deres arbejde ved utallige lokale og nationale fester, jubilæer, ture til Tivoli og Legoland, uddeling af ærespræmier til snarrådige skolepatrulje-medlemmer, gaver og meget, meget mere.
Eleverne i de gule veste får samtidig en god ballast med i bagagen. De lærer at stå tidligt op, være en del af et hold, leve op til et stort ansvar og være gode rollemodeller for de mindre børn.