Cykelstier er meget dyre, og det er ikke muligt at lave dem alle steder. Cyklister og bilister skal derfor deles om pladsen. Begge parter har ansvar for at vise hensyn og giver plads til hinanden.
Kør sikkert på landevejen
Kør på én række, hold til højre og vær synlig
På landeveje, hvor der ikke er nogen cykelsti, skal bilister og cyklister deles om pladsen. Begge parter har ansvar for at vise hensyn og give plads til hinanden.
Når du cykler på landevejen, skal du holde til højre i vejbanen og være opmærksom på biler, der vil overhale dig.
Hvis I er flere, der kører sammen
Hvis I er flere, der cykler sammen, må I gerne køre to og to, men kun hvis det ikke er til fare eller ”unødig ulempe” for andre. I skal trække ind på én række og give plads til overhaling, når andre vil forbi.
Brug ”lynlås-metoden”, så går det hurtigst. Det er samtidig det sikreste.
Du kan være sværere at se, end du tror
Brug tøj og hjelm i pangfarver, så øger du sikkerheden for dig selv og andre.
Hvis du/I cykler i mørkt eller sort tøj på en skyggefuld strækning, hvis det regner, det er tusmørke eller der er stærk sol, der blænder, kan du gå i ét med omgivelserne og være meget svær at se inde fra en bil.
Sørg derfor for at gøre dig synlig, så du bliver set på lang afstand. Også i dagslys. Det giver bilisterne bedre tid til at afpasse farten og blive opmærksom på dig. Jo tidligere, bilisterne opdager dig, jo bedre.
Gode råd til cyklister
- Gør dig synlig med pangfarver på tøj og hjelm og husk lys på cyklen, når det er mørkt.
- Kør så vidt muligt tæt på vejkanten/kantstriben i højre side. Hvis du kører lidt ude på vejbanen fx fordi vejen er ujævn/hullet/fuld af småsten i højre side, skal du trække ind til højre og plads, når biler skal forbi dig. Sæt evt. farten ned, så du ikke risikerer at miste balancen.
- Er I flere, skal I trække ind på én række og køre én og én, lige så snart I opdager, at der kommer en bil bagfra.
Spørgsmål og svar
Ja, men kun hvis der er tilstrækkelig plads til det, og det ikke er til fare eller unødig ulempe for andre.
Hvis andre vil overhale, skal I trække ind på linje og køre én og én, medmindre der er så god plads, at andre sikkert kan komme forbi, selvom I kører to og to.
Det gælder altså om at holde godt øje med biler bagfra og være meget opmærksom og trække ind til siden, når andre vil forbi.
Reglerne gælder også på cykelstier, i byer osv.
Når I skal trække ind på en linje, er det hurtigst og sikrest at bruge ”lynlås-metoden”, så I fletter sammen.
Se i filmen her, hvordan det gøres: Lynlås (dgi.dk)
Det er en god idé at træne det, så alle kan udføre manøvren sikkert og hurtigt.
Det bedste, du kan gøre, er at være synlig. Brug pangfarvet tøj og hjelm, så du bliver set på så lang afstand som muligt. Det er en stor hjælp for bilisterne, for det hjælper dem til at afpasse fart og afstand i god tid.
Nej. Hvis der er cykelsti, SKAL du cykle på den. Også selv om den er i dårlig stand. Du må ikke køre ude på kørebanen.
Du kan evt. kontakte vejmyndigheden og bede dem kigge på, om cykelstien trænger til vedligeholdelse på strækningen, hvis den er meget hullet eller bulet, så den er usikker at køre på.
Når du/I bliver opmærksom på, at en bagfrakommende vil overhale, skal du holde så langt som muligt til højre.
Hvis du kører langsomt eller optager meget plads, og vejen er smal eller bugtet, eller der er modkørende trafik, skal du være særligt opmærksom på bagfrakommende, der vil overhale.
Du skal hjælpe til at gøre overhalingen lettere ved at trække ind til siden, når det er muligt og evt. standse helt op.
Nogle steder er yderkanten af vejen ujævn, hullet eller der kan være småsten, som er farlige og ubehagelige at køre på. Disse steder kan det være usikkert at cykle helt ude i siden af vejen. Du skal derfor være opmærksom på, at du fylder på vejen. Træk ind til siden og sæt farten lidt ned, så du ikke mister balancen eller vælter, hvis der kommer nogen bagfra, der vil overhale dig.
Hvis vejen er smal eller bugtet, eller der er modkørende trafik, skal du være særligt opmærksom på bagfrakommende, der vil overhale.
Du skal hjælpe til at gøre overhalingen lettere ved at trække ind til siden, når det er muligt, og evt. standse helt op.
Du kan finde masser af gode råd, instruktioner og øvelser hos DGI Cykling:
I Danmark er det en anbefaling, men ikke et lovkrav, at bilister skal holde mindst 1,5 meters afstand til cyklister ved overhaling.
At det ikke er et lovkrav, er en politisk beslutning. Det hænger bl.a. sammen med, at det kan være svært for politiet at håndhæve afstandskravet.
I færdselsloven står i forvejen, at man skal ”holde tilstrækkelig afstand til siden” til det køretøj (dvs. også cyklister), man overhaler. Det betyder med andre ord, at man ikke må køre så tæt forbi, at det kan være farligt. De 1,5 meter er en god tommelfingerregel.
Nej. Når du vil overhale andre, fx fodgængere eller andre cyklister, skal du bruge ringeklokken til at advare om, at man vil forbi. Du må ikke råbe, pifte eller lign. for at få dem til at flytte sig.
Advarslen ”Bagfra” er en kommando, der bruges på cykelhold for at fortælle de andre i gruppen, at der kommer en bil bagfra, som alle skal være opmærksomme på.
Ja. Når man kører på Færdselslovens område, skal alle cykler have ringeklokke på. Til cykelryttere, der ikke vil have almindelige ringeklokker pga. udseende og vindmodstand, er der udviklet meget små ringeklokker, der kan sidde under cykelcomputeren.
Rådet for Sikker Trafiks nyhedsbrev
Hold dig opdateret om nye regler i trafikken, få gode råd til at færdes sikkert og quiz dig klogere om trafik.
Nyhedsbrevet udkommer cirka en gang om måneden.