Formålet med kampagnen var at få flere trafikanter til at respektere jernbaneoverkørslerne og ikke tage chancer ved at krydse sporet ulovligt. Det sekundære formål var at øge forståelsen for, hvor meget ulykker og nærved-ulykker påvirker lokomotivførerne psykisk.
Jernbaneoverkørsler
Toget kan ikke nå at stoppe. Men det kan du.
Fra 2009-2019 blev i alt 27 personer dræbt i jernbaneoverkørsler. Ulykkerne sker typisk, fordi trafikanterne er uopmærksomme, ikke ser sig for eller bliver utålmodige og krydser sporet, inden bommene går op. Det er yderst sjældent, at det er pga. tekniske fejl i overkørslen.
Et stort problem for lokomotivførerne er ikke kun ulykkerne, men et stort antal nærved-ulykker. Selv om det forholdsvis sjældent går så galt, at nogen bliver dræbt, er det meget ofte tæt på at gå galt.
Ca. 3 gange om ugen er et tog/letbane er tæt på at ramme et køretøj eller en person i en overkørsel. Hændelserne påvirker lokomotivførerne stærkt psykisk, da de hverken kan bremse eller undvige, hvis de kommer kørende i fart, og der befinder sig nogen eller noget på skinnerne foran.
I 2020 gennemførte Rådet for Sikker Trafik i samarbejde med Banedanmark og Transport- og Boligministeriet en kampagne for at gøre trafikanterne opmærksomme på vigtigheden af at respektere toget med budskabet: Toget kan ikke nå at stoppe. Men det kan du.
Mere om kampagnen
Den primære målgruppe var mænd i alderen 18-60 år. Det skyldes, at mænd er overrepræsenterede i ulykker i jernbaneoverkørsler.
- 91 % synes kampagnen er enten ‘Meget god’ eller ‘God’.
- Filmen beskrives som: Tankevækkende (54 %), vigtig (53 %), troværdig (53 %) og oplysende/informativ (50 %).
- 2 ud af 3 synes, at kampagnen er relevant for dem selv, uanset om de er fodgængere, bilister eller cyklister. 9 ud af 10 synes, den er relevant for andre.
- 90 % forstår kampagnens budskaber om "at toget ikke kan nå at stoppe" og "at man aldrig må krydse, når bommen er nede”, ”man skal orientere sig grundigt" og "at det er skræmmende for lokomotivføreren”.
- Adfærdspåvirkning: 9 ud af 10 er "Helt enige" eller "Enige" i, at filmen har fået dem til at tænke over ”at det er vigtigt at være opmærksom” samt ”hvor ubehageligt det må være for lokomotivføreren” og at filmen ”motiverer dem til at respektere bomme og signaler”.
- 39 % af dem, der har set filmen før, har talt med andre om den, især med familie og børn.
Kilde: Userneeds for Rådet for Sikker Trafik, 2020.
Kampagnen blev gennemført i september 2020.
Du kan læse mere om jernbaneoverkørsler og få svar på dine spørgsmål her.