Reportager: 7.-9. klasse
Lad dine elever arbejde med reportager om trafikulykker.
Om reportagerne
Reportagerne tager udgangspunkt i virkelige ulykker, og viser de menneskelige og økonomiske konsekvenser en trafikulykke kan have.
Brug reportagerne i danskundervisningen.
Kom godt i gang med undervisningen
Her er tre eksempler på, hvordan du kan bruge reportagerne:
-
Ungdomsliv: Vælg en reportage 'Man er langtfra udødelig' om 15-årige Diana, der valgte at sætte sig op på en knallert på vej fra en fest. Lad dine elever arbejde med emnerne valg, konsekvenser og hvad nu hvis?
- Økonomi: Vælg en reportage fx 'Ulykker koster samfundet kassen' og lad eleverne anskue trafikulykker ud fra en samfundsøkonomisk vinkel.
- Holdning og adfærd: Vælg en reportage fx 'Højere bøder ændrer trafikadfærd'. Lad eleverne forholde sig til, hvad der skal til for at de ændrer adfærd i trafikken.