Rød-gul-grøn

Tag stilling til trafiksikkerhed på en sjov og aktiv måde.

Rød-gul-grøn: 4.-6. klasse

Sådan gør I

Lav et rødt, et gult og et grønt hjørne i lokalet. Du kan evt. bruge skiltene med de tre farver, som du finder nederst på siden.

Forklar eleverne at du lige om lidt vil læse nogle udsagn op, og at de efter hvert udsagn skal gå hen til den farve, som passer bedst på dem.

  • Rød betyder nej. Her skal man stille sig, hvis man ikke er enig, hvis man ikke har oplevet det, eller aldrig kunne finde på det.
  • Gul betyder måske. Her skal man stille sig, hvis man er i tvivl eller hvis man måske godt kunne finde på det.
  • Grøn betyder ja. Her skal man stille sig, hvis man er enig, hvis det er noget man har oplevet, eller noget man godt kunne finde på.

Læs et udsagn højt og lad eleverne placere sig. Spørg ind til elevernes placering. Hvorfor står du der? Hvad skulle der til for, at du stod et andet sted? Er der noget du vil sige til dem, som står i de andre hjørner?

Du kan selv finde på relevante udsagn eller bruge de forslag, du finder i vejledningen.

Formålet er at få eleverne til at tage stilling til deres egen og andres færden i trafikken, samt at træne deres argumentationsfærdigheder.

Tidsforbrug: 20 min.

Download regler og farver til 'Rød-gul-grøn'

Kontakt

Rosa Nissen

Specialkonsulent

Tlf: +45 6165 0443

rn@sikkertrafik.dk

Petrea Overgaard Busck

Specialkonsulent

Tlf: +45 2871 2532

pb@sikkertrafik.dk


Se også: