- Cykelhjelmkampagnens formål er at øge cykelhjelmbrugen blandt voksne cyklister og dermed reducere antallet af hovedskader.
- Kampagnens fokus er at få flere cyklister til at droppe de dårlige undskyldninger, få købt en cykelhjelm – og bruge den.
- Kampagnen er en landsdækkende mediekampagne, der over en 3-årig periode skal hæve de 20-50-årige cyklisters cykelhjelmbrug.
Hjelm har alle dage været en god idé
Med et glimt i øjet vil vi overbevise flere cyklister om, at det er på tide at få købt en cykelhjelm og bruge den.
Hjelmen har beskyttet vores forfædre i årtusinder og det har alle dage været en god idé at tage en hjelm på, når man skulle ud i situationer, hvor det var vigtigt at beskytte sit hoved.
I dag bruger knap halvdelen af voksne cyklister hjelm, og der kommer nye hjelmbrugere til hver dag.
Danskerne har taget cykelhjelmen til sig. Og det er kun 1/3 af cyklisterne, der aldrig cykler med hjelm.
En af de hyppigste årsager til ikke at bruge hjelm er, at man simpelthen ikke har vænnet sig til at cykle med hjelmen og derfor glemmer den. Andre er forfængelige eller synes at hjelme er generende eller besværlig at have med. Og nogen føler, at de er så gode til at cykle, at de ikke behøver en hjelm til at beskytte dem eller helt dropper den på de korte ture.
At ændre en vane kræver tid, men du kan hjælpe dig selv, så det bliver nemmere:
- Køb en pæn hjelm, der sidder godt.
- Hæng den tæt på dit overtøj eller din cykel, så du husker den.
- Hæng den på cyklen, når du handler.
- Hav fx en kam i lommen til at rette lokkerne, når du kommer frem.
Mere om 'Hjelm har alle dage været en god idé'
- Danskernes brug af cykelhjelm er steget støt siden 2004, hvor Rådet for Sikker Trafik begyndte at registrere brugen af cykelhjelm. Efter en del års succes med cykelhjelmkampagnen ”Nederen Forældre” kunne vi se at de voksnes brug af cykelhjelm ikke steg i samme takt som børnenes.
- Kampagnen er målrettet 20-50-årige, med et ekstra fokus på mænd, da cykelhjelmstællinger viser, at mænd har en lavere brug af cykelhjelm end kvinder.
Kampagneresultater efter første visning i 2021:
- 93% er enig i at filmen fortæller følgende: ” Det er en god idé at køre med hjelm”.
- 88% synes at ”Hjelm har alle dage været en god idé” er meget god” eller ”god”. Tallet er 94% blandt dem der havde set filmen før.
- 82% synes at ”filmen har fået mig til at tænke over, at det at beskytte sit hoved er vigtigere end ens forfængelighed”.
- 53% synes at filmen er relevant for dem.
- 71 % af dem der ikke bruger hjelm i forvejen synes at filmen er relevant for dem.
- Efter første visning af kampagnen var der 36 %, af dem der normalt ikke kørte med cykelhjelm, der havde overvejet at købe en hjelm eller har kigget på hjelme på nettet eller i en butik efterfølgende.
Effekt på brugen af cykelhjelm
- Siden ”Hjelm har alle dage været en god idé” blev lanceret, er cykelhjelmbrugen i bytrafik steget fra 46,6 % i 2020 til 49,8% i 2022.
- Brugen blandt mænd er steget fra 42 % i 2020 til 56 % i 2022. En stigning på 4 procentpoint.
Priser
- Kampagnen har vundet en lang række internationale og danske film- og effektpriser:
- True Award 2021 – 4 priser
- Lia 2021 – 2 priser
- Epica Awards 2021 – 5 priser + GRANDPRIX
- Eurobest 2021 – 8 priser
- D&AD Awards 2022 – 3 priser
- Danish Digital Award 2022 – 1 pris
- Creative Circle Award 2022 – 7 priser
- Clio Awards 2022 – 3 priser
- Clio Health 2022 – 5 priser + GRANDPRIX
- Cannes Lions 2022 – 2 priser
- Rambuk 2022 – 1 pris + GRANDPRIX
- Effie Award 2022 – 2 priser
I 2023 kører kampagnen 'Hjelm har alle dage været en god idé’ i uge 17-19.
- I 2021 og 2022 var der et større samarbejde med cykelhjelmsproducenten ABUS. Der blev lavet forskellige kampagneplakater og -elementer til omkring 400 cykelhandlerne. Målet var at minde folk om at huske at købe en hjelm, når de køber en ny cykel.
- I 2021 startede et samarbejde med Nationalmuseet i forbindelse med åbningen af deres store vikingeudstilling ”Vikinger på togt”.
- Under Tour de France lavede vi samarbejde med ABUS, Grand Depart Copenhagen og flere af landets kommuner om bl.a. asfaltgrafikker på tourens ruter i Danmark.
- I 2022 startede Rådet for Sikker Trafik et samarbejde med Copenhell om at få deres cyklende deltagere til at køre med hjelm, når de skal til og fra festivalen.
Her kan du læs mere om cykelhjelm.