Fart
Nu skal I være talknusere. I skal arbejde med ulykkesstatistik og viden om risiko i trafikken – og derved finde frem til, hvordan man kan redde liv i trafikken.
Høj fart er skyld i mange ulykker
Hvert år sker der mange ulykker, fordi folk kører for stærkt. I fart-opgaverne skal I undersøge sammenhængen mellem fart og ulykker.
Læringsmål
- I lærer at lave, aflæse og vurdere modeller og diagrammer - bl.a. ved hjælp af hjælpemidler på computeren.
- I lærer at formulere og teste hypoteser.
- I får kendskab til trafikale og samfundsmæssige problemer.
Inden I går i gang
I skal arbejde med forskellige datasæt og skal bruge Excel til at illustrere sammenhænge. Her er viden om pivottabeller og diagrammer vigtig – find hjælp under Matematikværktøjer. I skal også bruge GeoGebra til at løse nogle af opgaverne.
Brug konklusionsarket
Her skal I løbende notere jeres resultater og diskussioner for hver opgave, I løser. Det er også her I indledningsvist laver en hypotese og til sidst skal formulere det problem, I synes er mest relevant at få løst.
Inden I går i gang
I skal arbejde med forskellige datasæt og skal bruge Excel til at illustrere sammenhænge. Her er viden om pivottabeller og diagrammer vigtig - find hjælp under Matematikværktøjer.
I skal også bruge GeoGebra til at løse nogle af opgaverne.
Brug konklusionsarket
Her skal I løbende notere jeres resultater og diskussioner for hver opgave, I løser. Det er også her I indledningsvist laver en hypotese og til sidst skal formulere det problem, I synes er mest relevant at få løst.
Fart og risiko
Læringsmål
- I lærer at aflæse og vurdere en model, der beskriver den komplicerede teori ude i virkeligheden.
Fartens betydning for risikoen
På opgaveark 3 undersøgte I, hvor stor en rolle bilulykker spiller for det samlede ulykkesbillede. Særligt bilers fartoverskridelser øger risikoen for dødsulykker. Nu skal I undersøge, hvordan og hvor meget risikoen øges afhængig af farten og den givne fartgrænse.
Brug modellen 'Risiko og fart'
Til jeres undersøgelser skal I bruge modellen Risiko og fart i GeoGebra, som I skal aflæse og indstille til opgaverne. Modellen er et redskab til at illustrere den komplicerede teori, der ligger bag rigtige ulykker ude i virkeligheden. Husk at downloade GeoGebra, hvis I ikke allerede har det.
Modellen indstilles ved at flytte på de to ’skydere’, så kørehastigheden og fartgrænsen er som angivet på opgavearket.
Hastighedsbarometer
Læringsmål
- I lærer at anvende en model, der beskriver data fra virkeligheden.
- I lærer at illustrere data i diagrammer, så det er lettere at aflæse konklusioner på udviklingen i trafikken.
Før undersøgte I, hvor afgørende fartoverskridelser er for øget risiko for dødsulykker. Nu skal I undersøge, hvor meget fartgrænserne overskrides i Danmark, og hvor det sker.
Hastighedsbarometer viser gennemsnitshastigheden på vejene
Jeres undersøgelser tager udgangspunkt i Hastighedsbarometeret fra Vejdirektoratet, der viser gennemsnitshastigheden på de danske veje. I skal undersøge, hvor og hvor meget fartgrænserne i gennemsnit overskrides. Derefter skal I undersøge, hvad det betyder for risikoen på de forskellige vejtyper.
Excel og modellen 'Risiko og fart'
I skal bruge Excel til at illustrere data og GeoGebra-modellen Risiko og fart til at løse opgaverne. Find hjælp til pivottabeller og diagrammer under Matematikværktøjer.
Ulykker
Læringsmål
- I lærer at lave, aflæse og vurdere diagrammer.
- I lærer at se på forskellen på absolutte tal [hele tal] og relative tal [procent], der kan nuancere synet på ulykkesrisiko i trafikken.
I har undersøgt, om ulykkesstatistikken følger med hastigheden på vejene. Antallet af ulykker falder generelt i Danmark, og det samme gør farten. Nu skal I undersøge regionale forskelle i ulykker på de forskellige vejtyper.
Hvilke vejtyper er de farligste?
Gennem opgaverne skal I nuancere og vurdere hvilke vejtyper, der er mest risikofyldte at køre på. Bestemmes det af ulykkestallene i alt eller i procent? Det skal I undersøge og finde forklaringer på. Jeres undersøgelser tager udgangspunkt i Vejdirektoratets ulykkesstatistik.
Brug Excel til at illustrere data – find hjælp til pivottabeller og diagrammer under Matematikværktøjer.
Risikoadfærd
Læringsmål
- I lærer at illustrere data om alders- og kønsfordeling i diagrammer og at det derved bliver lettere at aflæse konklusioner på bilisternes risikoadfærd.
- I lærer at aflæse og udlede konklusioner ud fra en figur om ’Totalrisiko’.
I har indtil nu diskuteret risikobegrebet og har set på hvilke vejtyper, der er mest risikofyldte.
Hvem kører for stærkt?
Hvis man vil redde liv i trafikken, er det vigtigt at undersøge, hvem der kører for stærkt. Nu skal I undersøge hvilke typer bilister, der har høj risikoadfærd og oftest er involverede i ulykker. Jeres undersøgelser tager udgangspunkt i Vejdirektoratets registrering af alders- og kønsfordelingen for alle de bilister, der var involveret i en trafikulykke i årene 2009-2013 (OPDATERES).
Brug Excel til at illustrere data – find hjælp til pivottabeller og diagrammer under Matematikværktøjer.
Holdninger
Læringsmål
- I lærer at aflæse og vurdere diagrammer.
- I lærer at lave kvalificerede konklusioner, der gør jer i stand til at formulere en problemstilling.
- I lærer ud fra jeres undersøgelser at vurdere hvilken målgruppe, I vil fokusere på i jeres problemformulering.
Hvad mener unge om fart?
I har indtil nu undersøgt risikoadfærd ud fra ulykkesstatistikken. Nu skal I se på unges holdninger til fart, om de synes det er i orden at køre for stærkt blandt unge? I skal undersøge i hvilke situationer, unge bilister har højest risikoadfærd.
Ungepositionsmåling
Jeres undersøgelse tager udgangspunkt i Rådet for Sikker Trafiks Ungepositionsmåling fra 2013, der er en undersøgelse blandt unge mennesker om forskellige holdninger til trafik og fart. I skal aflæse og vurdere diagrammerne i opgavearket.
Download
Om data
Hastighedsbarometer måler hastigheder på vejene hver time
Det er også Vejdirektoratet, der har et hastighedsbarometer. Barometeret beskriver den hastighed, der bliver kørt med på forskellige vejstrækninger. Målingerne sker ved, at Vejdirektoratet har opstillet en række målestationer på motorveje, landeveje og byveje. Hver målestation måler hver time automatisk hastigheden på de biler, der passerer målestationen.
På baggrund af disse målinger udregner de gennemsnitshastigheden (km/t) for person- og varebiler på de forskellige vejtyper.
Cykelhjelmstælling og Ungepositionsmåling
Begge undersøgelser er foretaget af Rådet for Sikker Trafik og spørger ind til adfærd og holdninger i forhold til trafikken.