Cykelhjelm

Nu skal I være talknusere. I skal undersøge statistik og matematisk viden om, hvorvidt det betyder noget at køre med cykelhjem. Danmark er et af de lande i verden, hvor flest cykler. Selvom de fleste ved, at cykelhjelmen kan forhindre alvorlige skader, er der stadig en del, der ikke bruger hjelm.

Læringsmål

  • I lærer at lave, aflæse og vurdere modeller og diagrammer – oftest ved hjælp af hjælpemidler på computeren.
  • I lærer at formulere og teste hypoteser.
  • I opnår kendskab til trafik- og samfundsmæssige problemer.

Hjelmens betydning

I opgaverne skal I undersøge sammenhængen mellem cykelulykker, deres alvorlighedsgrad og hjelmbrug. I en lokal undersøgelse kan I undersøge grundene til at køre og ikke at køre med cykelhjelm. Opgaverne arbejder frem mod, at I skal formulere løsninger, der kan redde liv i trafikken. Derfor skal I også lave en række opgaver for at finde ud af, hvilken målgruppe I vil fokusere på.

I skal bruge Excel til at illustrere data – find hjælp til pivottabeller og diagrammer under Matematikværktøjer.

Brug konklusionsarket

Her skal I løbende notere jeres resultater og diskussioner for hver opgave, I løser. Det er også her I indledningsvist laver en hypotese og til sidst skal formulere det problem, I synes er mest relevant at få løst.

Skader

Læringsmål

  • I lærer at lave, aflæse og vurdere diagrammer.
  • I introduceres til det matematiske begreb mørketal.
  • I lærer at lave kvalificerede skøn, såkaldte estimater, for at kompensere for ulykkesregistreringens mangler.

Hvor alvorlige er skaderne?

I første opgave fandt I frem til, at andelen af tilskadekomne på cykel er blevet større i det samlede ulykkesbillede. Nu skal I undersøge, hvor alvorligt cyklister kommer til skade. Derefter skal I se på ulykkesregistreringen. 

Jeres undersøgelser tager udgangspunkt i Vejdirektoratets ulykkesstatistik, der har registreret skadesfordelingen af cykelulykker i årene 2003-2013. 

Brug Excel til at illustrere data – find hjælp til pivottabeller og diagrammer under Matematikværktøjer.

Hovedskader

Læringsmål

  • I lærer at illustrere data i diagrammer på en let og overskuelig måde.
  • I lærer at udarbejde nye estimater og at argumentere fagligt for brugen af dem.

I har undersøgt, hvordan cyklister kommer til skade i trafikulykker. I har samtidig arbejdet med ulykkesregistreringen og talt om, hvor mange ulykker der burde være opgjort.

Hvor mange hovedskader og hvor alvorlige er de?

Nu skal I undersøge omfanget af hovedskader i ulykkesstatistikken og finde ud af, hvor alvorlig en hovedskade kan være. Jeres undersøgelser tager udgangspunkt i Vejdirektoratets ulykkesstatistik, der har registreret alvorsgrad, skadestyper og hjelmbrug i ulykker på cykel i årene 2003-2013. I skal fortsætte med at lave kvalificerede estimater til at udregne, hvor mange af cyklisterne med uoplyst hjelmbrug, der kunne have haft hjelm på.

Brug Excel til at illustrere data – find hjælp til pivottabeller og diagrammer under Matematikværktøjer.

Målgruppe

Læringsmål

  • I lærer at aflæse og konkludere på baggrund af diagrammer og tabeller.
  • I lærer ud fra jeres samlede undersøgelser at formulere en problemstilling.
  • I lærer at vurdere hvilken målgruppe, I vil fokusere på i jeres problemformulering.
  • (I lærer at foretage en lokal dataindsamling og behandle svar samt vurdere fejl og usikkerheder).

Cykelhjelmen gør en forskel

I har nu undersøgt omfanget af hovedskader. Cykelhjelm gør, i ulykker med hovedskader, en forskel i forhold til risikoen for at dø af skaden. Alligevel er der en del, der ikke kører med cykelhjelm.

Hvem kommer oftest til skade uden hjelm?

I skal undersøge hvilke typer cyklister, der oftest kommer til skade uden cykelhjelm. Samtidig skal I undersøge, hvorfor de ikke har cykelhjelm på. Jeres undersøgelser tager udgangspunkt i Rådet for Sikker Trafiks Ungepositionsmåling fra 2013, der har registreret unges holdninger til brug af cykelhjelm. I skal også arbejde med datasættet Målgruppe, der angiver aldersfordeling, skadestype og hjelmbrug for alle forulykkede cyklister i årene 2003-2013. 

Jeres egen undersøgelse

En del af jeres undersøgelse kan være en lokal dataindsamling. Find hjælp og inspiration i spørgeskemaguiden, som også ligger under Matematikværktøjer.

Brug igen Excel til at illustrere data – find hjælp til pivottabeller og diagrammer under Matematikværktøjer.

Om data

Hastighedsbarometer måler hastigheder på vejene hver time

Det er også Vejdirektoratet, der har et hastighedsbarometer. Barometeret beskriver den hastighed, der bliver kørt med på forskellige vejstrækninger. Målingerne sker ved, at Vejdirektoratet har opstillet en række målestationer på motorveje, landeveje og byveje. Hver målestation måler hver time automatisk hastigheden på de biler, der passerer målestationen.

På baggrund af disse målinger udregner de gennemsnitshastigheden (km/t) for person- og varebiler på de forskellige vejtyper.

Cykelhjelmstælling og Ungepositionsmåling

Begge undersøgelser er foretaget af Rådet for Sikker Trafik og spørger ind til adfærd og holdninger i forhold til trafikken.