Der er i EU og Danmark indført nye regler med ”Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679” for håndtering af personoplysninger. Reglerne er på mange områder en videreførelse af eksisterende lovgivning, men på nogle områder er reglerne strammet væsentligt.
Persondatapolitik
Her kan du læse, hvordan Rådet for Sikker Trafik anvender de personoplysninger, du efterlader dig, når du benytter vores hjemmeside og services.
Om Rådet for Sikker Trafiks persondatapolitik
Generelt skal du være opmærksom på, at du som internetbruger efterlader dig elektroniske spor. Rådet varetager udelukkende ideelle interesser og har således ingen kommerciel interesse i de oplysninger, som du efterlader. Vi bruger alene data til at lære, og for at gøre vores services bedre.
Rådet for Sikker Trafik anerkender behovet for at beskytte oplysninger, som gives via digitale tjenester. Som udgangspunkt gemmer vi ikke personhenførbare oplysninger. Kun hvis vi har brug for at svare dig eller at henvende os til dig for at følge op på en sag, registreres data. Vi bruger aldrig dine oplysninger til andet end det, du har givet os lov til.
I forbindelse med tilmelding til nyhedsbreve, events og konkurrencer, køb eller bestilling i vores webshop mv. kan du blive bedt om indtaste personlige oplysninger. Disse informationer er tilgængelige for udvalgte medarbejdere.
Du kan til enhver tid blive slettet gennem henvendelse til relevant kontaktperson.
Din færden på sikkertrafik.dk og brug af nyhedsbreve
Rådet for Sikker Trafik har løbende adgang til statistiske oplysninger om besøgende på sikkertrafik.dk og brug af nyhedsbreve. Det er ikke muligt at genkende enkelte personer ud fra disse oplysninger.
Oplysningerne anvendes til at forbedre opbygningen af vores hjemmeside, nyhedsbreve og til at målrette annoncering af Rådets informationsindsatser på relevante annonceplatforme, f.eks. Facebook.
Indsamling ved henvendelse i en konkret sag
Ved henvendelse til Rådet for Sikker Trafik via internettet i forbindelse med et konkret spørgsmål vil din henvendelse blive gemt elektronisk.
For skoler der benytter undervisningsmaterialerne: Gåprøve, Lille Cyklistprøve, Cyklistprøven, Talknuser, Skolepatrulje, Testpiloter og 360
Når du og dine elever benytter undervisningsmaterialerne skal I bruge jeres personlige login (UNI-login). Rådet gemmer ingen personlige oplysninger om dig eller dine elever. UNI-login benyttes som autorisationsmetode.
Særligt for Cyklistprøven: Den cykelrute som skolen benytter år efter år, gemmes. Det er en service som lærerne sætter pris på og som sparer dem tid og besvær.
Deltagelse i spørgeskemaundersøgelser, fokusgrupper og interviews
For at få viden om effekten af vores tiltag, og for at afdække holdninger, viden og adfærd i trafikken laver Rådet for Sikker Trafik løbende undersøgelser, prætest og evalueringer. Formålet er at forbedre det forebyggende arbejde, og at skabe nye indsigter omkring trafiksikkerhed.
Rådet for Sikker Trafik bruger kun dine data til de formål vi har oplyst dig om og som du har accepteret. Med mindre andet aftales, slettes personlige oplysninger senest tre måneder efter undersøgelsens færdiggørelse.
Formidlingen af resultaterne fra en undersøgelse eller evaluering vil aldrig ske på personniveau. Hvis resultaterne af en undersøgelse bliver videregivet til 3. part, vil det altid være i anonymiseret form, og din personlige deltagelse vil ikke kunne identificeres.
Hvis din deltagelse honoreres, er du selv ansvarlig for at opgive dit honorar til SKAT jf. SKATs vejledning om "Gaver fra andre end den nærmeste familie".
Se i øvrigt Rådets persondatapolitik her på siden.
Konkurrencer udbudt af Rådet for Sikker Trafik
Medmindre andet anføres gælder følgende generelle konkurrencebetingelser:
Konkurrencen udbydes af Rådet for Sikker Trafik, Lersø Parkallé 111, 2100 København Ø, tlf. 3916 3939, info@sikkertrafik.dk.
Konkurrenceperioden, udtrækningstidspunktet og præmien vil fremgå af konkurrencens hjemmeside eller andre relevante kommunikationsprodukter. Konkurrencen er ikke købsbetinget.
Du deltager i konkurrencen ved at følge konkurrencens anvisninger og ved at afgive dine kontaktoplysninger. Du kan kun deltage én gang. Vi trækker lod blandt alle, der deltager.
Lodtrækningen finder sted umiddelbart efter konkurrencen slutter. Vinderne af konkurrencen får direkte besked via e-mail, telefon eller Facebook.
Som vinder er du forpligtet til at respondere inden for 48 timer, ellers går præmien til en anden. I så fald, trækkes der lod blandt deltagerne i konkurrencen. Præmierne kan ikke ombyttes til kontanter eller andre varer.
Når du deltager i konkurrencer udbudt af Rådet for Sikker Trafik accepterer du, at vi gemmer dine kontaktoplysninger jf. ovenstående persondatapolitik. Deltageroplysninger slettes efter præmieoverrækkelsen og senest tre måneder efter konkurrencens afslutning.
Ved begrundet mistanke om snyd forbeholder Rådet for Sikker Trafik sig retten til at udelukke deltagere fra lodtrækningen.
Ansatte hos Rådet for Sikker Trafik samt medlemmer af disses husstande må ikke deltage i konkurrencer udbudt af Rådet for Sikker Trafik.
Rådet for Sikker Trafik forbeholder sig ret til uden varsel at ændre i konkurrencebetingelserne.
Falske profiler i omløb på de sociale medier
Fra tid til anden ser vi desværre falske konti, der udgiver sig for at være Rådet for Sikker Trafik.
Vær opmærksom på, at vi aldrig kommer til at bede dig om penge.
På Facebook er vores officielle konto Rådet for Sikker Trafik, og på Instagram hedder vi Raadet_for_sikker_trafik.
Du kan genkende de falske profiler på, at de ofte ikke har ret mange følgere, måske først lige for nyligt er blevet oprettet, og at de ikke har et blåt flueben.
Anmeld gerne profilerne, hvis du ser dem.
Særligt om Rådet for Sikker Trafiks invitation (postkort) til forældre til treårige
Rådet for Sikker Trafik er en privat organisation som støtte af offentlige tilskud. Rådet for Sikker Trafik løser væsentlige opgaver i offentlighedens interesse. Rådet for Sikker Trafik betragtes derfor adgang som en del af den offentlige forvaltning og har, som sådan, f.eks. adgang til adresseudtræk fra CPR-kontoret. Rådet har adgang til at sende en invitation til alle danske forældre til to- til treårige børn. En invitation med gratis adgang til øvelser og tips med alderssvarende trafiktræning. Rådet udfører opgaver i samfundets interesse og sikrer at alle forældre har fri og lige adgang til opdateret viden om trafiksikkerhed og trafiktræning af børn. Et arbejde som efterfølgende forlænges til børnehave og skole.
Udsendelsen af invitationen (postkortet) fungerer praktisk på denne måde:
- Rådet anmoder CPR-kontoret om fremsendelse af adresser til den godkendte leverandør som Rådet har kontrakt og databehandleraftale med
- CPR-kontoret gennemfører såkaldte kørsler eller datatræk som sendes til godkendte leverandør
- Leverandør udsender invitationer til forældrene i udtrækket
- Leverandør sletter data
Rådet for Sikker Trafik er på intet tidspunkt i besiddelse af din adresse. Data, som Rådets leverandør udsender på baggrund af, rummer ikke cpr.nr., men alene forældres navn og postadresse.
Som forældre kan man altså ikke henvende sig til Rådet og blive slettet. Rådet har ikke data. Efter endt udsendelse sletter leverandøren din adresse.
Handelsbetingelser ved køb i webshop
Ordrer tillægges udgifter til porto. Priserne er ekskl. moms.
Fortrydelse: 14 dage efter du har modtaget varen.
Ekspeditionstiden er 6 til 7 hverdage fra vi modtager ordren.
Vi tager forbehold for ændringer.
Har du spørgsmål eller kommentarer, kan du skrive til Dorte Borg, dob@sikkertrafik.dk
Persondatapolitik
Denne persondatapolitik finder anvendelse i hele Rådet for Sikker Trafik, samt for samarbejdspartnere, der udfører opgaver på vores vegne. Politikken sætter rammerne for, hvordan vi behandler personoplysninger om kunder, medarbejdere, leverandører, samarbejdspartnere og andre. Politikken skal anvendes i sammenhæng med Rådets GDPR-program, herunder Rådets IT-strategi.
Det er den øverste ledelse, der har det endelige ansvar for, at Rådet for Sikker Trafik efterlever gældende regler for beskyttelse af personoplysninger, herunder Persondataforordningen. Den øverste ledelses rolle er at foretage dokumenterede ledelsesmæssige beslutninger om beskyttelsen af personoplysninger i Rådet for Sikker Trafik.
Den daglige leder er ansvarlig for, at formålene med behandling af personoplysninger inden for dennes område, samt at retningslinjerne til understøttelse af politikken, er kommunikeret klart og tydeligt til medarbejderne.
Vi udviser altid ansvarlighed, når vi behandler personoplysninger. Det gør vi bl.a. ved at dokumentere:
- de beslutninger, vi træffer
- de foranstaltninger og aktiviteter, vi udfører
- de retningslinjer og kontroller, vi implementerer om behandlingen af personoplysninger.
Endvidere sørger vi aktivt for at holde os opdaterede i henhold til denne politik, samt kravene i underliggende bilag og retningslinjer som der henvises til i teksten.
Såfremt behandlingen foretages på baggrund af et indhentet samtykke fra den registrerede, sikrer vi, at samtykket er afgivet frivilligt og er formuleret i et let forståeligt sprog, så den registrerede ikke er tvivl om, hvad der gives samtykke til. Endvidere sikrer vi, at samtykket er afgivet ved en aktiv handling, således at den registrerede fx skal klikke ok, skrive under eller lign. for at acceptere samtykket.
Herudover sikrer vi, at den registrerede bliver oplyst om, at samtykket altid kan trækkes tilbage.
Vi sikrer den registreredes rettigheder ved bl.a. at behandle dennes personoplysninger på en åben og oplyst måde. Det betyder, at vi oplyser den registrerede om, at vi behandler dennes personoplysninger, samt om hvordan, så den registrerede har mulighed for at gøre sine rettigheder gældende.
Herudover hjælper vi den registrerede med at udøve sine rettigheder, og vi håndterer den registreredes anmodning om at gøre sine rettigheder gældende, hvad enten vi skal efterkomme den registreredes anmodning eller ej. Når vi kommunikerer med den registrerede, gør vi det i en kortfattet form og i et klart og letforståeligt sprog.
Nedenfor er listet, hvilke rettigheder vi hjælper den registrerede med, såfremt de anmoder om det:
- Indsigt i de behandlinger af personoplysninger, vi foretager om denne
- Berigtigelse, såfremt personoplysningerne er forkerte eller mangelfulde
- Sletning af de personoplysninger vi behandler
- Begrænsning af behandlingen af personoplysninger
- Udlevering af personoplysninger eller overførsel internt eller til eksternt selskab
- Behandling af indsigelse mod behandling af personoplysninger.
Vi videregiver ikke personoplysninger til samarbejdspartnere eller andre eksterne organisationer, medmindre den registrerede har givet samtykke til dette, eller vi er retligt forpligtet til at videregive personoplysningerne.
Såfremt vi er dataansvarlige, sikrer vi, at alle databehandlere, vi benytter, kan stille de fornødne sikkerhedsgarantier for behandling af personoplysninger. Endvidere sikrer vi, at de er instrueret i, hvordan de må behandle personoplysninger på vores vegne, samt at der er indgået en databehandleraftale, der lever op til kravene i de gældende regler.
Såfremt vi er databehandlere, sikrer vi, at vi kun behandler personoplysninger under instruks fra den dataansvarlige.
Rådet for Sikker Trafik foretager løbende overvågning af sine privatlivsforpligtelser, herunder overordnede konsekvensanalyser og risikovurderinger. Konsekvensanalysen skal hjælpe med at fastlægge de foranstaltninger, vi påtænker, kan imødegå disse risici. Såfremt de påtænkte tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger ikke kan imødegå risiciene i tilstrækkelig omfang, rådfører vi os hos Datatilsynet, inden vi foretager behandling af personoplysningerne.
Der foretages dog ikke konsekvensanalyser i videre omfang da behandlingen af persondata ikke er mere omfattende end at der ved overordnede vurderinger kan indsættes passende foranstaltninger.
Vi sikrer, at der opretholdes et tilstrækkeligt sikkerhedsniveau både teknisk og organisatorisk ved behandling af personoplysninger.
På baggrund af den udarbejdede risikoanalyse og konsekvensanalyse definerer vi, hvilket sikkerhedsniveau og hvilke sikkerhedstiltag, der skal være implementeret for at sikre et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau, når vi behandler personoplysninger.
I den forbindelse overvejer vi følgende forhold:
- Brugen af pseudonymisering, kryptering og anonymisering.
- Sikring af fortrolighed og integritet.
- Systemernes tilgængelighed og modstandsdygtighed (robusthed).
- Muligheden for at kunne genskabe tilgængelighed og adgang til behandlede personoplysninger inden rimelig tid (backup).
- De identificerede risici, som behandling af personoplysninger indebærer, såsom hændelig eller ulovlig tilintetgørelse, tab, ændring eller uautoriseret videregivelse af eller adgang til de behandlede personoplysninger, som kan føre til fysisk, materiel eller immateriel skade.
Såfremt der skulle ske et brud på persondatasikkerheden, anmelder vi det uden unødig forsinkelse og senest 72 timer, efter vi har opdaget det, til Datatilsynet. Hvis det er usandsynligt, at bruddet indebærer en risiko for de registreredes rettigheder eller frihedsrettigheder, er vi ikke forpligtet til at anmelde det.
Hvis bruddet sandsynligvis vil indebære høj risiko for de registreredes rettigheder eller frihedsrettigheder, underretter vi endvidere de registrerede om bruddet uden unødig forsinkelse og oplyser om, hvad konsekvensen for dem er.
Såfremt Datatilsynet skulle foretage tilsyn eller rette henvendelse til Rådet for Sikker Trafik, sikrer det øverste ledelsesniveau, at de får den efterspurgte og rette information, herunder fortegnelserne over behandlingsaktiviteter.
Endvidere sikrer vi, at vi til enhver tid overholder de tidsfrister, som Datatilsynet måtte stille i forbindelse med et tilsyn eller en henvendelse.