Formålet med kampagnen var at flere 10-12 årige til at beholde cykelhjelmen på ved at få deres forældre til at stå fast på cykelhjelmen.
Nederen forældre
(2014-2020)
Cykelhjelmkampagnen “Nederen Forældre” blev i 2014 skabt efter flere år med stagnerende cykelhjelmsbrug blandt børn. Rådet for Sikker Trafiks cykelhjelmstællinger viste, at brugen af cykelhjelm faldt markant, når børnene var mellem 9 og 13 år gamle.
På dette alderstrin stoppede mere end 40.000 børn med at bruge hjelm hvert år. I samme alder begynder flere børn at cykle mere og alene, hvorfor frekvensen af alvorlige ulykker stiger netop her. Derfor var der meget at vinde, hvis man kunne få børnene til at beholde hjelmen på bare en smule længere.
Kampagnen bestod af 4 musikvideoer, der tager fat i indsigter, som alle kender fra forældrerollen samt et Facebook community ”Nederen Forældre” (72.535 følgere).
Kampagnen opnåede stor succes og bevirkede, at hjelmbrugen blev øget markant, blandt både børn og deres forældre.
Rådet for Sikker Trafiks opfordring til alle forældre er fortsat:
- Forældre skal tage lederrollen på sig
- Forældre skal være rollemodeller
- Forældre skal holde sammen
- Forældre skal lave regler om brug af cykelhjelm
Nederen Forældre blev gennemført i samarbejde med TrygFonden.
Nederen Forældre 1 - Hold den nederen
En evaluering af den første kampagnevideo i 2014 viste, at 65 % af den primære målgruppe (forældre med børn mellem 8 og 12 år) kunne huske kampagnen – og af disse havde 25 % snakket med deres børn om cykelhjelm (Advice, 2014).
Kampagnen blev belønnet med en AEA i 2015.
Mere om Nederen Forældre
Hovedmålgruppen for kampagnen er forældre med børn i alderen 8-14 år.
Antallet af børn der beholder hjelmen på, har været stigende i kampagnens levetid. Inden kampagnen kom på banen i 2014, havde hjelmbrugen for børn ligget helt stille i fem år.
Siden er antallet af forældre, der har talt med deres barn eller lavet regler for brug af hjelm, steget fra 64 % i 2014 til 82 % i 2018, og mens der i 2014 var ca. 40.000 børn, som årligt droppede cykelhjelmen, er dette tal nu nede på 31.000.
Se udviklingen i brug af cykelhjelm gennem årene her.
Nederen Forældre har hele fire gange vundet den prestigefyldte effektpris Advertising Effectiveness Award (AEA). Beskrivelse af de vindende cases kan findes i Reklamen til Eksamen (15, 16, 17, 19), udgivet af Kreativitet & Kommunikation.
Herudover har Nederen Forældre også vundet priser ved Creative Circle Award 2018, Danish Digital Award 2018 og været den mest populære danske reklamevideo på YouTube i 2017 og 2018.