Nederen forældre

(2014-2020)

Cykelhjelmkampagnen “Nederen Forældre” blev i 2014 skabt efter flere år med stagnerende cykelhjelmsbrug blandt børn. Rådet for Sikker Trafiks cykelhjelmstællinger viste, at brugen af cykelhjelm faldt markant, når børnene var mellem 9 og 13 år gamle.

På dette alderstrin stoppede mere end 40.000 børn med at bruge hjelm hvert år. I samme alder begynder flere børn at cykle mere og alene, hvorfor frekvensen af alvorlige ulykker stiger netop her. Derfor var der meget at vinde, hvis man kunne få børnene til at beholde hjelmen på bare en smule længere.

Kampagnen bestod af 4 musikvideoer, der tager fat i indsigter, som alle kender fra forældrerollen samt et Facebook community ”Nederen Forældre” (72.535 følgere).

Kampagnen opnåede stor succes og bevirkede, at hjelmbrugen blev øget markant, blandt både børn og deres forældre.

Rådet for Sikker Trafiks opfordring til alle forældre er fortsat:

  • Forældre skal tage lederrollen på sig
  • Forældre skal være rollemodeller
  • Forældre skal holde sammen
  • Forældre skal lave regler om brug af cykelhjelm

Nederen Forældre blev gennemført i samarbejde med TrygFonden.


Nederen Forældre 1 - Hold den nederen

En evaluering af den første kampagnevideo i 2014 viste, at 65 % af den primære målgruppe (forældre med børn mellem 8 og 12 år) kunne huske kampagnen – og af disse havde 25 % snakket med deres børn om cykelhjelm (Advice, 2014).

Kampagnen blev belønnet med en AEA i 2015.

Mere om Nederen Forældre