- Cykelhjelmkampagnens formål er at øge cykelhjelmbrugen blandt voksne cyklister og dermed reducere antallet af hovedskader.
- Kampagnens fokus er at få flere cyklister til at droppe de dårlige undskyldninger, få købt en cykelhjelm – og bruge den.
- Kampagnen er en landsdækkende mediekampagne, der over en 3-årig periode skal hæve de 20-50-årige cyklisters cykelhjelmbrug.
Hjelm har alle dage været en god idé
Med et glimt i øjet vil vi overbevise flere cyklister om, at det er på tide at få købt en cykelhjelm og bruge den.
Hjelmen har beskyttet vores forfædre i årtusinder og det har alle dage været en god idé at tage en hjelm på, når man skulle ud i situationer, hvor det var vigtigt at beskytte sit hoved.
I dag bruger knap halvdelen af voksne cyklister hjelm, og der kommer nye hjelmbrugere til hver dag.
Danskerne har taget cykelhjelmen til sig. Og det er kun 1/3 af cyklisterne, der aldrig cykler med hjelm.
En af de hyppigste årsager til ikke at bruge hjelm er, at man simpelthen ikke har vænnet sig til at cykle med hjelmen og derfor glemmer den. Andre er forfængelige eller synes at hjelme er generende eller besværlig at have med. Og nogen føler, at de er så gode til at cykle, at de ikke behøver en hjelm til at beskytte dem eller helt dropper den på de korte ture.
At ændre en vane kræver tid, men du kan hjælpe dig selv, så det bliver nemmere:
- Køb en pæn hjelm, der sidder godt.
- Hæng den tæt på dit overtøj eller din cykel, så du husker den.
- Hæng den på cyklen, når du handler.
- Hav fx en kam i lommen til at rette lokkerne, når du kommer frem.
Mere om 'Hjelm har alle dage været en god idé'
- Danskernes brug af cykelhjelm er steget støt siden 2004, hvor Rådet for Sikker Trafik begyndte at registrere brugen af cykelhjelm. Efter en del års succes med cykelhjelmkampagnen ”Nederen Forældre” kunne vi se at de voksnes brug af cykelhjelm ikke steg i samme takt som børnenes.
- Kampagnen er målrettet 20-50-årige, med et ekstra fokus på mænd, da cykelhjelmstællinger viser, at mænd har en lavere brug af cykelhjelm end kvinder.
I 2022 bestod hjelmkampagnen af kampagnefilmen ’Hjelm har alle dage været en god idé’ (filmen viser vikingen Svend, der ikke ønsker at bære hjelm under sit vikingetogt). Den blev vist i TV, biografer samt på web-TV og forskellige online-platforme. Derudover indeholdt kampagnen en plakat med samme slogan, der var opsat forskellige steder i større byer og på busser, der kører i større byer.
I sommeren 2022 evaluerede Epinion kampagnen. 1.000 repræsentative danskere i alderen 18-60 år deltog i undersøgelsen.
Udvalgte hovedresultater fra evalueringen:
- 63 % havde set filmen i fuld længde eller som kortere version.
- 91 % syntes alt-i-alt, at kampagnen var meget god eller god.
- 59 % fandt filmen meget relevant eller relevant for dem selv.
- 69 % sagde, at filmen havde fået dem til at tænke over, at dét at beskytte sit hoved er vigtigere end ens forfængelighed.
I 2023 kører kampagnen 'Hjelm har alle dage været en god idé’ i uge 17-19.
- I 2021 og 2022 var der et større samarbejde med cykelhjelmsproducenten ABUS. Der blev lavet forskellige kampagneplakater og -elementer til omkring 400 cykelhandlerne. Målet var at minde folk om at huske at købe en hjelm, når de køber en ny cykel.
- I 2021 startede et samarbejde med Nationalmuseet i forbindelse med åbningen af deres store vikingeudstilling ”Vikinger på togt”.
- Under Tour de France lavede vi samarbejde med ABUS, Grand Depart Copenhagen og flere af landets kommuner om bl.a. asfaltgrafikker på tourens ruter i Danmark.
- I 2022 startede Rådet for Sikker Trafik et samarbejde med Copenhell om at få deres cyklende deltagere til at køre med hjelm, når de skal til og fra festivalen.
Her kan du læs mere om cykelhjelm.