Om spritkampagnen

Læs om kampagneperiode og formål.

Foto: Kampagneplakat i vejkant - sommer (Rådet for Sikker Trafik)

Sommeren er en af de perioder, hvor der sker flest spritulykker på vejene. Derfor rykker vi ud med kampagnen ’Klar til et pust?’ i ugerne 26-30. Vejkantplakaterne må gerne stå i længere tid – fx sommeren over.

Spritkampagnens vejkantplakat med teksten 'Klar til et pust?' sigter efter de bilister, der forsøger at drikke til grænsen ud fra deres egne tommelfingerregler om, hvor meget alkohol de kan indtage, før de rammer 0,5 promille. Plakaten skal vække eftertanke hos en meget bred målgruppe, der ikke ser sig selv som spritbilister – for de kunne ikke finde på at køre, hvis de var meget fulde – men som overvurderer, hvor meget de kan tåle uden at udgøre en fare på vejene.

I perioden 2018-2022 omkom 156 personer i spritulykker. Det svarer til hver femte af alle dødsulykker i perioden. Læg dertil, at ca. 5.000 bliver sigtet for spritkørsel hvert år.

Der har været et fald i ulykkestallene i mange år, men de seneste år er udviklingen stagneret. I den unge målgruppe er der endda sket en lille stigning.

Kilde: Vejdirektoratet

Spørgsmål? Kontakt os

Dorte Borg

Administration

Tlf: +45 3916 3928

dob@sikkertrafik.dk

Morten Wehner

Seniorprojektleder

Tlf: +45 2331 5125

mw@sikkertrafik.dk


Se også: