Brug 2 sek. mere 2025

Husk at se dig for i krydset.

Brug 2 sek. mere på at orientere dig, så ulykken undgås.

Om kampagnen

2 ud af 3 alvorlige ulykker med cyklister sker i kryds. Kampagnen 'Brug 2 sek. mere' forsøger at forebygge ulykker i kryds ved at opfordre både cyklister og bilister til at se sig bedre for.

De fleste ulykker kunne have været undgået, hvis parterne blot havde set sig bedre for. 

Ulykkerne sker oftest i myldretiden og rammer både mænd og kvinder i alle aldre.

Se mere på kampagnesitet.

Vejkantplakaterne kommer i to formater 

  • En stor plakat på 68,2 x 97,5 cm, som er det klassiske format til vores vejkantplakater. Pris: 173 kr.
  • En lille plakat, på 47,7 x 68,2 cm, som er til jer, der synes, at det klassiske format bliver for stort til jeres trængte cykelstier. Pris: 133 kr.

Fordelen ved den store plakat er, at den også vil blive set af bilisterne.

Se fragtpriser her

Valg af kryds og placering af plakat

  • Kampagnens vejkantplakat har en direkte opfordring til cyklisterne (og bilisterne) om at se sig for i krydset. Det er derfor hensigtsmæssigt at placere plakaterne før et kryds - men endelig ikke lige op til krydset, hvor netop orienteringen i trafikken er det vigtigste. 
  • Vælg de kryds, der giver bedst mening i forhold til kommunens ulykkesbillede. Det kan både være firbenet kryds, T-kryds og udkørsler.
  • Vejkantplakaten kan optræde i et eller flere ben i de udvalgte kryds.
  • Du kan bruge kryds med eller uden signalregulering.
  • Tager man udgangspunkt i en gennemsnitlig cykelhastighed på 20 km/t, skal markeringen som minimum være placeret fra 20 m fra krydsets start til 15 m før (kantsten på sidevejen).
  • På de veje, hvor der ikke er cykelsti, hvor 10-meterreglen fungerer for parkering af køretøjer, vil markeringen være 8,5 m fra krydset, således at der ikke er parkeret biler oven på markeringen.

Budskab på asfalten

Budskabet er en reminder til cyklisterne om at orientere sig bedre, inden de kører ind i et kryds. Grafikken er 110 cm i bredden og 195 cm høj (med overhøjde). 

Hvordan gør jeg?

 

Bestilling

Produkterne kan købes i en begrænset periode, når kampagnen er åben for tilmelding.

Ansøgning til politiet

Du skal søge din lokale politikreds om at spraymale de midlertidige budskaber på cykelstierne. Vi har gjort det let for dig og skrevet en ansøgning med et faktaark, som du kan bruge. Hent ansøgningen nederst på siden.

Spray

Budskabet bliver malet på asfalten med gul spray, der forsvinder af sig selv igen efter ca. 3 måneder - afhængigt af vejr og slid. Der står 2-8 uger på dåsen, men erfaringer fra de sidste år viser, at det godt kan tage længere tid. Spraymaling leveres på dåse. Der går ca. to dåser per grafik. Malingen skal helst sprøjtes på et tørt underlag.

Form

Ud over maling skal du bruge en form, som du kan købe i webshoppen. Formen kan bruges flere gange. Den leveres i to dele. Formen bør tørres af mellem hver påsprøjtning.

Hvilke kryds skal jeg vælge?

  • Asfaltgrafikken er en direkte opfordring til cyklisterne om at orientere sig i krydset. Det er derfor hensigtsmæssigt at placere plakaterne før et kryds - men endelig ikke lige op til krydset, hvor netop orienteringen i trafikken er det vigtigste. 
  • Vælg de kryds, der giver bedst mening i forhold til kommunens ulykkesbillede. Det kan både være firbenet kryds, T-kryds og udkørsler.
  • Asfaltgrafikken kan optræde i et eller flere ben i de udvalgte kryds.
  • Du kan bruge kryds med eller uden signalregulering.
  • Budskabet kan males på cykelarealer, cykelstier, cykelbaner og vejbaner (hvis der ikke er cykelsti). Primært steder, hvor der ikke i forvejen er en vigepligtsmarkering til cyklisten.
  • Tager man udgangspunkt i en gennemsnitlig cykelhastighed på 20 km/t, skal markeringen som minimum være placeret fra 20 m fra krydsets start til 15 m før (kantsten på sidevejen).
  • På de veje, hvor der ikke er cykelsti, hvor 10-meterreglen fungerer for parkering af køretøjer, vil markeringen være 8,5 m fra krydset, således at der ikke er parkeret biler oven på markeringen.

Spred kampagnens budskaber i pressen, på SoMe og via jeres egne medier

Brug historien på jeres site, sociale medier eller andre kanaler.

FORSLAG SOM HISTORIE TIL JERES SITE:

Brug 2 sekunder mere på at se dig for i krydset
2 ud af 3 alvorlige trafikulykker med cyklister sker i kryds. 

XX Kommune deltager i den landsdækkende kampagne sammen med Rådet for Sikker Trafik for at nedbringe antallet af alvorlige cykelulykker. Budskabet ved krydsene er: ”Brug 2 sekunder mere på at se dig for i krydset”.

Bilister og cyklister vil møde budskabet i trafikken, hvor kommunen har sat plakater op i vejkanten og malet budskabet på cykelstierne.

Fakta

Der har været 1.861 dræbte eller alvorligt tilskadekomne cyklister i en krydsulykker fra 2020-2024.

Det svarer til 66% af de dræbte og alvorligt tilskadekomne cyklister.

Kilde: Vejdirektoratet


Spørgsmål? - Kontakt os

Medarbejder Mathias Hjort

Mathias Hjorth Frederiksen

Seniorprojektleder

Tlf: +45 2991 5311

mhf@sikkertrafik.dk

Medarbejder Dorte Borg

Dorte Borg

Administration

Tlf: +45 3916 3928

dob@sikkertrafik.dk