Til et Sikker Trafik LIVE-foredrag møder eleverne to ambassadører - en person, der har mistet en nærtstående i en trafikulykke, og en ung underviser.
Ambassadørerne møder eleverne for at indgå i en åben og ærlig dialog med dem og for at få dem til at gå i dialog med hinanden om deres adfærd i trafikken. Formålet er altså hverken at løfte pegefingre over for de unge eller at instruere i regler og sanktioner i trafikken, men at få de unge til at involvere sig og reflektere over deres valg i trafikken.
Den pårørende fortæller sin personlige historie om den dag, hvor det værst tænkelige skete. Historien handler om tiden før ulykken, selve ulykken og om, hvilke vidtrækkende konsekvenser ulykken har haft. Gennem dialogen med den pårørende får eleverne en forståelse for, hvor store konsekvenser det kan have at løbe risici i trafikken. Det personlige møde vil stå stærkt for eleverne. Efter at have hørt den pårørendes historie kan eleverne ikke bortforklare konsekvenserne - herunder, hvordan de pårørendes liv ændrer sig for altid.
Program
Foredraget veksler mellem præsentation, dialog, statistik, billeder og videoklip og består af:
- Information om risikofaktorer, ulykker og aflivning af myter i trafikken
- Præsentation af konkrete konsekvenser ved ikke at tage ansvar for sig selv og hinanden i trafikken
- Dialog og debat med udgangspunkt i dilemmaer og virkelige ulykker
I første halvdel tager underviseren afsæt i elevernes viden, holdninger og adfærd i trafikken. Dialogen bliver kombineret med information og myter for at dykke ned i de risici, man let kan udsætte sig selv og sine venner for. Der er ingen løftede pegefingre. Vi vil skabe refleksion om valg og konsekvenser og udfordre eleverne på deres adfærd og værdier.
I anden halvdel af besøget møder eleverne en person, der har mistet et familiemedlem i en trafikulykke. Personen fortæller åbent og ærligt om forløbet op til ulykken, om selve ulykken, og hvilke konsekvenser ulykken har haft for deres liv.
Ambassadørerne justerer i programmet, så det er relevant for netop de elever, de møder. De vil også sætte deres præg på foredraget, så det bliver så personligt og levende som muligt.