Kampagnefilm: 7.-9. klasse

Lad dine elever dykke ned i nye og gamle kampagnefilm om trafiksikkerhed.

Om kampagnefilm

Mange kender Rådet for Sikker Trafik for vores kampagnefilm. Hvem kender fx ikke den med 'Posen over hovedet' eller 'Nederen forældre'? Og er du nysgerrig på, hvordan vikinger og cykelhjelme hænger sammen?

Kampagnefilm er korte, men indeholder alligevel mange af de velkendte filmelementer, som eleverne skal arbejde med. Derfor er det oplagt at bruge kampagnefilm i undervisningen.

Kom godt i gang med undervisningen

For at gøre det nemt, har vi lavet to bud på, hvordan det kan lade sig gøre at arbejde med kampagnefilm.

I kan enten vælge at analysere eksisterende kampagnefilm eller producere jeres egne. Begge forløb tager udgangspunkt i et udvalg af både nye og gamle kampagnefilm.

Forløbene egner sig til Dansk i udskolingen og kan afvikles på 2-4 lektioner.


Forløb 1: Analyser en kampagnefilm

Dansk, 2 lektioner

Vi har valgt fem forskellige kampagnefilm, som alle kan være udgangspunkt for en analyse.

Lektion 1

Del dine elever i grupper og fordel filmene mellem dem. Print opgavearket med spørgsmål og lad dette være udgangspunkt for elevernes arbejde. Aftal med eleverne, hvilke spørgsmål de skal arbejde med.

Lektion 2

Lad eleverne vise den film de har arbejdet med for resten af klassen, og lad dem fremlægge deres analyse.

Se kampagnefilm til forløb 1: Analyser en kampagnefilm

Film 1: Hjelm har alle dage været en god ide (2021)

Hent opgaveark til forløb 1: Analyser en kampagnefilm


Forløb 2: Lav en kampagnefilm

Dansk, 4 lektioner

Lad dine elever producere kampagnefilm. Vi har valgt tre eksempler fra vores eget repertoire, som kan bruges til inspiration.

Lektion 1

Se de tre kampagnefilm med forskellige temaer indenfor trafiksikkerhed. Tal kort med klassen om dem, så eleverne får styr på begreberne budskab, målgruppe, virkemidler osv. Lad eleverne vurdere kampagnefilmene.

Del klassen i mindre grupper, og lad hver gruppe vælge et tema inden for trafiksikkerhed, som de vil lave en kampagnefilm om. Det er vigtigt, at eleverne vælger et tema, som giver mening for dem selv. Print opgavearket til eleverne, så de kan bruge det som tjekliste til deres arbejde.

Lektion 2

Lad eleverne planlægge filmens handlingsforløb og gøre sig overvejelser om budskab, modtager, virkemidler mm. Eleverne skal lave et storyboard, som du skal godkende.

Lektion 3

Lad eleverne optage og redigere deres kampagnefilm i et program/en app, de er fortrolige med. Opload filmen fx til SkoleTube.

Lektion 4

Lad eleverne præsentere deres arbejde og lad de andre elever give feedback. Forstår de budskabet? Synes de filmen er troværdig? Og rammer den målgruppen?

Se kampagnefilm til forløb 2: Lav en kampagnefilm

Hvad laver du, når du kører bil? (2020)

Hent opgaveark til forløb 2: Lav en kampagnefilm

Kontakt

Petrea Overgaard Busck

Specialkonsulent

Tlf: +45 2871 2532

pb@sikkertrafik.dk

Rosa Nissen

Specialkonsulent

Tlf: +45 6165 0443

rn@sikkertrafik.dk


git