Trafikbudskaber på Tour-ruterne

29.06.2022

Når Tour de France-rytterne lige om lidt suser gennem Danmark, vil de 28 steder på ruten se store, gule vikingehjelme malet på vejbanen sammen med teksten ”Hjelm har altid været en god ide” og ”Wear a helmet like the vikings”.

Det er Rådet for Sikker Trafik og 12 kommuner, der står bag, og som bruger Tour de France til at minde alle cykelinteresserede om, at uanset om man bruger cyklen til hverdag eller motion, så er hjelmen en rigtig god ide.

De 12 kommuner er Roskilde, Lejre, Holbæk, Odsherred, Kalundborg, Slagelse, Nyborg på etape 2. Og på etape 3 er det Vejle, Kolding, Haderslev, Aabenraa og Sønderborg.

Voldsom stigning i brug af cykelhjelme
Da Rådet for Sikker Trafik for første gang begyndte at registrere danske cyklisters brug af cykelhjelm tilbage i 2004, var det kun 6 % af cyklisterne, der kørte med hjelm. Men siden er der sket meget.

Flottere design og smartere hjelme har sammen med kampagner og oplysning fået flere og flere cyklister til at tage hjelmen til sig. Og bruge den.

De nyeste tal fra Rådet for Sikker Trafiks årlige cykelhjelmstælling viser, at i 2021 brugte 48 % af alle danske cyklister en cykelhjelm.

Børnene er mestre til at bruge hjelm
Det er især de yngste skolebørn, der er gode til at få hjelmen på. Blandt de 6-9-årige skolebørn bruger 94 % hjelm, mens det blandt skolebørn over 12 år er 61 %, der har cykelhjelmen på, når de cykler i skole.

Den ødelægger mit hår
En af de hyppigste årsager til ikke at bruge hjelm er, at man ikke har vænnet sig til at cykle med hjelm og derfor glemmer den. Det viser Rådet for Sikker Trafiks undersøgelser blandt danske cyklister.

Andre forklaringer er forfængelighed eller at man synes, at hjelmen er generende eller besværlig at have med sig.

Og nogen føler, at de er så gode til at cykle, at de ikke behøver en hjelm til at beskytte sig, eller de dropper hjelmen, da de kun skal køre en kort tur.

Blandt teenagere er den typiske forklaring, når de dropper cykelhjelmen, at vennerne også er holdt op med at bruge hjelm.

Kampagnefilm baseret på dårlige undskyldninger
Det er netop de undskyldninger og forklaringer, som Rådet for Sikker Trafik spiller på med den seneste kampagnefilm ”Hjelm har alle dage været en god ide”. Filmen handler om vikingen Svend, der er på vej i krig og som ikke vil bruge hjelm, da den ødelægger hans fletninger.

Filmen har til dato vundet en lang række danske og internationale priser bl.a. for sin humor, og under Tour de France vil kampagnens budskab være malet med store, gule typer og sammen med en vikingehjelm på asfalten 28 udvalgte steder på den danske del af Tour de France-ruten.

”Hjelm har altid været en god idé” og ”Wear a helmet like the vikings”-budskaberne kan ses af Tour de France-rytterne samt danske og internationale tv-seere, når Tour de France kører på etaperne Roskilde-Nyborg og Vejle-Sønderborg:

HER KAN DU FINDE BUDSKABET ”HJELM HAR ALTID VÆRET EN GOD IDÈ” PÅ ETAPERNE:

2. etape Roskilde - Nyborg:

1. Roskilde – Vindeboder
2. Lejre - Orehøjvej ved Lejre Museum
3. Holbæk - Munkholmvej - Lige inden Munkholmbroen
4. Odsherred - Esterhøjvej mellem Asnæs og Høve
5. Høve – Veddingevej
6. Fårevejle - Ordrupvej
7. Havnsø – Havnevej
8. Kalundborg – Bredgade
9. Slagelse – Drøsselbjergvej
10. Slagelse - Mælkevej
11. Slagelse – Bildsøvej (Tudeå)
12. Korsør – Storebæltsvej
13. Nyborg - Hjejlevej

3. etape - Vejle - Sønderborg:

1. Jelling – Herninggade
2. Jelling - Mølvangvej
3. Vejle – Koldingvej
4. Kolding – Skamlingsvejen
5. Kolding – Koldingvej
6. Christiansfeld – Allervej
7. Genner Strand - Diernæsvej
8. Genner Strand – Sønderballevej
9. Aabenraa - Nørreport
10. Aabenraa - Flensborgvej
11. Felsted - Møllevej
12. Sønderborg - Felstedvej
13. Sønderborg - Dybbøl Banke
14. Sønderborg - Dybbølgade
15. Sønderborg – Slotsbakken


Fakta om cykelhjelm - læs mere her.

Kontakt:
Karina Petersen, vicedirektør, Rådet for Sikker Trafik: 4035 3976.
Søren Ørsted Pedersen, pressechef, Rådet for Sikker Trafik: 2232 7009.