Faldet i trafikdræbte er stagneret

Det går ikke den rigtige vej med trafiksikkerheden! Det mener Rådet for Sikker Trafik efter de nye ulykkestal viser, at flere mennesker er kommet til skade i trafikken i 2018 sammenlignet med sidste år. Samtidig er der en fortsat stagnation i antallet af trafikdræbte.

18.01.2019

Vejdirektoratet har offentliggjort de foreløbige ulykkestal for 2018. Tallene viser, at i 2018 har 175 mennesker mistet livet i trafikken. Det er det samme antal som i 2017. Antallet af trafikdræbte sidste år er højere end i 2012, hvor vi var nede på 167 dræbte. 

Ifølge Rådet for Sikker Trafik viser de nye ulykkestal for 2018, at flere års positiv udvikling nu synes at være gået i stå.

Når man ser på antallet af personer, der er kommet til skade i trafikken i 2018, så ser tallet ud til at stige i forhold til 2017, hvor 3.143 personer kom lettere eller alvorligt til skade i trafikken.

Med de foreløbige ulykkestal ligger vi langt fra Færdselssikkerhedskommissionens mål om, at der i år 2020 højst må være 120 trafikdræbte og 2.000 tilskadekomne mennesker i trafikken. Gabet mellem de faktiske ulykkestal og kommissionens mål bliver stadig større. Så der er absolut ingen grund til at klappe i hænderne over udviklingen, lyder det fra Rådet for Sikker Trafik.

- Bag hver ulykke ligger en menneskeskæbne, som både rammer den enkelte og mange familier hårdt. Alt for mange familier har mistet et familiemedlem i trafikken, og mange trafikskadede må leve med stærke smerter og forringet livskvalitet på grund af en trafikulykke. Så trafikulykker har enormt store konsekvenser, siger Mogens Kjærgaard Møller, adm. direktør i Rådet for Sikker Trafik.

Læs også: Kristina mistede sin bror i en fartulykke. Nu opfordrer hun via radioen andre bilister til at respektere fartgrænserne.

Trafiksikkerheden udfordret

Gennem de sidste ti år er det på flere områder lykkes at gøre trafikken mere sikker. Antallet af spritulykker på vejene er faldet med 60 procent. På flere veje er gennemsnitsfarten faldet, og antallet af fartulykker er samtidig reduceret. For høj fart er dog stadig en faktor i en meget stor del af ulykkerne. Gennem årene er det fx også lykkes at få stadig flere cyklister til at bruge hjelm, så færre får alvorlige hovedskader, hvis de vælter på cyklen.

Men når vi ser på udviklingen det seneste år, så går det ikke den rigtige vej. Og fremover kan det blive endnu sværere at reducere antallet af alvorlige trafikulykker, frygter Rådet for Sikker Trafik.

- Det er stadig især for høj fart og uopmærksomhed, der er skyld i mange ulykker. Fremover bliver vi også udfordret af, at der kommer højere fartgrænser på flere veje, og at nye, små motoriserede køretøjer som fx skateboards, hoverboards og uniwheels også kommer ud på vejene. Det er alt sammen noget, der udfordrer trafiksikkerheden, siger Mogens Kjærgaard Møller, adm. direktør i Rådet for Sikker Trafik.

Områder hvor der bør sættes ind:

Hvis antallet af trafikdræbte skal reduceres effektivt, så mener Rådet for Sikker Trafik, at der bør sættes ind på følgende områder:

  • Politikontrol på fart, sprit og uopmærksomhed.
  • Kampagner som påvirker folks adfærd i trafikken.
  • Fritagelse af afgifter på sikkerhedsudstyr til motorkøretøjer.
  • Mere viden fra skadestuerne om de ulykkestilfælde, de får ind, så man ved mere om, hvad der er skyld i ulykkerne.

Kontakt:

Mogens Kjærgaard Møller

Administrerende direktør

Tlf: +45 4036 7801

mkm@sikkertrafik.dk

Søren Ørsted Pedersen

Pressechef

Tlf: +45 2232 7009

sop@sikkertrafik.dk