Hvad er virksomhedens holdning til telefonsamtaler under kørslen – håndholdt som håndfri?
Fokus på uopmærksomhed i trafikken (varighed 0:51 sek.)
Uopmærksomhed
Uopmærksomhed og manglende orientering er en af de største risikofaktorer i trafikken og medvirker til over 2/3 af alle dødsulykker. Mange ulykker kunne undgås, hvis føreren havde haft fuldt fokus på kørslen. Selv en kort telefonsamtale, indstilling af GPS eller en besked, fjerner noget af opmærksomheden fra trafikken, og det kan resultere i en ulykke.
Uopmærksomme chauffører kan skade virksomhedens omdømme, kan give skader på køretøjer og kan i værste fald være årsagen til en alvorligere trafikulykke.
Vi anbefaler derfor, at virksomheden understøtter en kultur, hvor medarbejdere kører opmærksomt og hvor der bliver skabt gode rammer for medarbejderne. Det er både mere sikkert for jeres medarbejdere og for alle andre i trafikken - og så kan I samtidig minimere mængden af materielskader.
Rådet for Sikker Trafik anbefaler:
- Kør bil, når du kører bil - også i arbejdstiden.
- at jeres virksomhed er med til at skabe så få distraktorer som muligt for jeres chauffører under kørslen.
- at medarbejdere under kørsel minimerer distraktioner såsom at taste på skærme roder med papirer, har komplekse samtaler mv.
Inspirationsspørgsmål
Hvad er virksomhedens holdning til at tjekke notifikationer eller skrive beskeder under kørsel?
Hvad ønsker virksomheden at gøre for at minimere brug af mobiltelefon under kørsel?
Hvad er virksomhedens retningslinjer for brug af skærme under kørsel?
Hvad vil virksomheden gøre for at minimere distraktorer såsom at taste på GPS og mobil, rode med papirer mm., der kan lede medarbejderens opmærksomhed væk fra trafikken?