Presseindsats og pressefotos

Download pressemeddelelse og pressefotos nederst på siden.

Kampagnens afsæt: For mange ubehagelige episoder

I uge 36-38 kører kampagnen ”Pas godt på skolepatruljen” for fjerde og sidste år. Her sætter vi sammen med 72 kommuner fokus på morgentrafikanternes respekt for skolepatruljens anvisninger. De voksnes ellers massive opbakning til hverdagens hele kan godt blive glemt i praksis, når man har travlt med at komme på arbejde. Kampagnen minder om at udvise den respekt og venlighed, skolepatruljerne fortjener.

Kampagnens afsæt er, at for mange skolepatruljeelever og den skolepatruljeansvarlige lærer har oplevet ubehagelige episoder med voksne, der ikke har respekteret anvisningerne, men har ignoreret dem og/eller overfuset skolepatruljeeleven.

Næsten hver fjerde SP-elev i skoleåret 2022/2023 har oplevet at blive råbt ad/skældt ud, og næsten 30 % har oplevet at blive dyttet ad.

Det står i modsætning til den enorme opbakning, der er i befolkningen til skolepatruljen. Kampagnen ønsker at sætte fokus på, at denne opbakning bør afspejle sig i adfærden – også selv om man har travlt.

Skolepatruljerne er generelt glade og trygge

Selv om hver eneste ubehagelige oplevelse er én for mange, er de heldigvis et fåtal sammenlignet med de mange positive oplevelser, som skolepatruljerne har med morgentrafikanterne: Eleverne bliver generelt mødt med venlighed og respekt. En undersøgelse blandt skolepatruljeeleverne fra 2023 foretaget af Rådet for Sikker Trafik viser, at 95 % af eleverne er glade for at være skolepatrulje, mens hver fjerde angiver, at de har fået mere selvtillid.

Mere end 9 ud af 10 oplever, at de bliver respekteret (94 %), og at andre i trafikken er venlige over for dem, når de står skolepatrulje (92 %).

92 % af eleverne føler sig trygge, når de står skolepatrulje.

Vejkantplakatens modtagelse og effekt

Ud over jeres presseindsats er vejkantplakaten med til at vise kommunens opbakning til skolepatruljerne og kampagnens budskab. T.O., så fik vi i 2023 foretaget en ekstern evaluering af kampagnen, herunder vejkantplakaten, af Epinion. Evalueringen viste bl.a., at plakaterne har motiveret godt 8 ud af 10 bilister til både at orientere sig efter skolepatruljen og børn på vejen samt passe på skolepatruljen, og at 92 % synes meget godt/godt om plakaten. Og så har 79 % af de bilister, der har kørt for stærkt, da de så plakaten, sænket farten efterfølgende.

I år lanceres en ny kampagnefilm, som I er meget velkomne til at dele på kommunens sociale medier. Filmen skal motivere til at følge skolepatruljens anvisninger og får forhåbentlig et smil på læben samtidig.

Brug for sparring?

Jeppe Gudmandsen

Pressekonsulent

Tlf: +45 2811 5863

jhg@sikkertrafik.dk

Liv Knoblauch Kofoed-Jensen

Seniorprojektleder

Tlf: +45 2572 7110

liv@sikkertrafik.dk


Læs mere om kampagnen: Pas på skolepatruljen