Risiko og konsekvens

1

Risiko og konsekvens

Ansvar & forsikring

Luk

Du skal være 15 år eller derover for at køre lille knallert i Danmark. 

Hvis du er fyldt 15 år efter den 18. januar 2013, skal du have et kørekort kategori LK (lille knallert). Kørekortet tager du i ungdomsskolen i din kommune.

Hvis du er fyldt 18 år efter den 18. januar 2013, og har du ikke allerede kørekort til stor knallert, motorcykel eller bil, skal du tage en teoriprøve hos Færdselsstyrelsen for at få kørekort til lille knallert.

1

Risiko og konsekvens

Ansvar & forsikring

Luk

Er du under 18 år og ønsker at tage kørekort til lille knallert, skal du:

  • gennemføre et undervisningsforløb på 30 lektioner på ungdomsskolen.
  • gennemføre et 8-timers førstehjælpskursus for knallertførere.
  • bestå en teoriprøve (svare rigtigt på mindst 20 af 25 teorispørgsmål).
  • bestå en praktisk køreprøve.
1

Risiko og konsekvens

Ansvar & forsikring

Luk

I løbet af undervisningen skal du:

  • lære, hvordan du både passer på dig selv og de andre i trafikken. 
  • kende og følge de færdselsregler, der gælder for dig og de andre.
  • betjene, balancere og styre din knallert sikkert i trafikken.
  • forstå, at ulovlig kørsel øger både din og andres risiko for at komme til skade.
  • kende dit ansvar som knallertejer og knallertfører.
  • kende til forsikringsreglerne.
1

Risiko og konsekvens

Ansvar & forsikring

Luk

Loven siger, at du skal have en knallertansvarsforsikring. 

Ansvarsforsikringen dækker de skader, som du kan komme til at gøre på andre og andres ting, hvis du kommer ud for en ulykke.

Hvis du ikke har en ansvarsforsikring for din knallert, koster det et gebyr på 250 kr. om dagen for hver dag, den ikke er forsikret.

Du kan også forsikre din knallert og dig selv

Tegner du en kaskoforsikring, forsikrer du din knallert, så den kan blive erstattet, hvis den får skader i en ulykke.

Tegner du en ulykkesforsikring, forsikrer du dig selv, så du kan få erstatning, hvis du selv kommer til skade.

1

Risiko og konsekvens

Ansvar & forsikring

Luk

Knallerter, som er produceret efter 1. juli 2006, er registreringspligtige. Det vil sige, at de skal have en gul nummerplade på. Du kan kun blive registreret som ejer af en registreringspligtig knallert, hvis du har tegnet en ansvarsforsikring.

Hvis du kører på en knallert, som er fra før denne dato, skal du altid medbringe kvitteringen for, at du har betalt din ansvarsforsikring.

Du skal altid have dit kørekort på dig - enten fysisk eller digitalt - når du kører på knallert.

1

Risiko og konsekvens

Ansvar & forsikring

Luk

Hvis du ikke har en ansvarsforsikring, skal du selv betale for skader, som du pådrager andre. Hvis du kører ulovligt på knallert, kan du også risikere, at din ansvarsforsikring ikke dækker.

Du kommer altså til at hænge på en meget stor gæld resten af dit liv. Samtidig skal du leve med, at du har forvoldt et andet menneske stor skade.

1

Risiko og konsekvens

Ansvar & forsikring

Luk

Hvis man har en ansvarsforsikring, men kører groft uforsvarligt eller hensynsløst, kan man desuden risikere, at den ikke dækker, hvis man bliver indblandet i et uheld.

Du kan se et eksempel på, hvor dyrt det kan blive, i artiklen her til højre.

 

 

 

A

Risiko og konsekvens

Ansvar & forsikring

Luk

Hvorfor er en ansvarsforsikring obligatorisk?

1

Risiko og konsekvens

Ansvar & forsikring

Luk

Overvej: Hvad kan det betyde for din fremtid, hvis du kører et menneske ned, og du ikke har nogen ansvarsforsikring?

 

1

Risiko og konsekvens

Ulykker og årsager

Luk

Hvis man ser på, hvor mange ulykker der sker med fx cykler, biler og knallerter i forhold til det antal kilometer, de kører, så er knallerten det farligste.  

Det er mere end 10 gange farligere at køre på knallert i forhold til cykel. Og det er over 100 gange farligere at køre på knallert i forhold til i bil.

1

Risiko og konsekvens

Ulykker og årsager

Luk

Det er ikke knallerten i sig selv, der er farlig. Det er den ulovlige kørsel. 

For høj fart, alkohol i blodet og kørsel uden hjelm har stor betydning for, at det går galt.

Farten betyder meget for, hvor slemt man kommer til skade. Jo højere fart, jo større skader.

I hver tredje af alle knallertulykker var føreren alkoholpåvirket.

1

Risiko og konsekvens

Ulykker og årsager

Luk

Alkohol påvirker din krop og dine sanser. At køre med alkohol i blodet er farligt, fordi: 

  • dit synsfelt bliver mindre (tunnelsyn), og du ser endnu dårligere i mørke og tåge. Hvis du bliver blændet, tager det længere tid, før dit syn bliver normalt igen.
  • du reagerer langsommere end normalt.
  • dine bevægelser bliver klodsede og mere voldsomme.
  • din balance bliver dårligere.
  • du husker dårligere og glemmer måske at se dig for. 
  • du overvurderer dine egne evner og tror, at du har styr på det, selv om du ikke har.
1

Risiko og konsekvens

Ulykker og årsager

Luk

Eneulykker er ulykker, hvor knallertkøreren kører galt, uden at der er andre trafikanter involveret. Det er den type ulykker, der sker flest af. 

Halvdelen af eneulykkerne sker, fordi knallertkøreren er påvirket af alkohol.

Resten af eneulykkerne sker typisk, fordi knallertkøreren er uopmærksom og kommer ud af kurs, eller kører alt for stærkt og ikke kan nå at reagere ved fx et hul i vejen eller en forhindring.

1

Risiko og konsekvens

Ulykker og årsager

Luk

Hovedskader har de alvorligste konsekvenser.

Her kan du se, hvor galt det gik for Jacob, da han kørte galt og og ikke havde spændt sin hjelm. 

1

Risiko og konsekvens

Ulykker og årsager

Luk

Det er vigtigt, at du er realistisk i din vurdering af, hvad der kan lade sig gøre i trafikken.

Fx når du skal vurdere:

  • om du kan nå at bremse.
  • om du kan nå over vejen.
  • om et sving er for skarpt.
  • om du kan nå at køre uden om en forhindring.

 

A

Risiko og konsekvens

Ulykker og årsager

Luk

Hvad kan du selv gøre for, at risikoen for at komme til skade på knallerten bliver mindre?

 

1

Risiko og konsekvens

Ulykker og årsager

Luk

Overvej: Hvad kan der ske, hvis du ikke spænder hjelmen fast, og du kører galt?

1

Risiko og konsekvens

Lovgivning og sanktioner

Luk

Når du kører på knallert, er der mange regler, du skal overholde.

Reglerne er lavet for, at det skal være sikkert for både dig selv og andre at færdes i trafikken.

Hvis du overtræder reglerne, kan du få en bøde.

I grove tilfælde kan din knallert blive konfiskeret, og du kan miste retten til at køre på knallert.

1

Risiko og konsekvens

Lovgivning og sanktioner

Luk

Det er forbudt at bruge håndholdt mobiltelefon, når du kører på knallert.  


Overvej: Hvad kan du selv gøre for ikke at blive fristet til at bruge din telefon, mens du kører?

 

1

Risiko og konsekvens

Lovgivning og sanktioner

Luk

Der må kun være én person på en knallert.

Du må altså ikke have en passager bagpå.

Hvis der er mere end én på en knallert, bliver den sværere at bremse og styre, fordi den er tungere, og vægtfordelingen bliver anderledes. 

Hvis politiet stopper en knallert, som har en eller flere passagerer med, får alle på knallerten en bøde.

 

A

Risiko og konsekvens

Lovgivning og sanktioner

Luk

I Danmark er det ikke tilladt at have nogen med bag på knallerten. Hvorfor?

1

Risiko og konsekvens

Lovgivning og sanktioner

Luk

Det kan være fristende enten at sidde bag på en knallert eller selv have en ven bagpå. 

Men det er farligt, for din knallert bliver meget sværere at styre, og din bremselængde bliver meget længere. Og da det er farligt, er det også ulovligt.


Overvej: Hvad vil du gøre, hvis en ven tilbyder dig et lift hjem på sin knallert?

1

Risiko og konsekvens

Lovgivning og sanktioner

Luk

Når du kører knallert, skal du være i stand til at køre forsvarligt, så du kan reagere hurtigt og korrekt i trafikken.

Det betyder, at du ikke må køre knallert, hvis du er:

  • for træt
  • for syg
  • påvirket af alkohol, stoffer eller medicin.
1

Risiko og konsekvens

Lovgivning og sanktioner

Luk

Promillegrænsen for at køre på knallert er 0,5. Dette tal fortæller, hvor meget alkohol du må have i blodet.

Du kan godt blive straffet for spirituskørsel, selv om din promille er lavere. Det kan ske, hvis du ikke kan køre knallerten forsvarligt.  

Det er bedst helt at undlade at drikke alkohol, hvis du skal køre knallert. Selv små mængder alkohol påvirker din evne til at reagere hurtigt og sikkert i trafikken.

Hvis politiet vil teste, om du er påvirket af alkohol, skal du puste i et alkometer. Viser det, at du har drukket for meget, vil du få målt din promille mere præcist ved en blodprøve.

1

Risiko og konsekvens

Lovgivning og sanktioner

Luk

Det tager længere tid at forbrænde alkohol, end de fleste tror. Så selv om du ikke føler dig fuld, kan du stadig være påvirket af alkohol længe efter, du er stoppet med at drikke. 

Hvis du er i tvivl, om du kan køre lovligt, så lad knallerten stå. 

Hvis du har drukket meget i løbet af en aften/nat, kan du stadig have for høj promille til at køre knallert næste morgen. Vent til om eftermiddagen med at køre, hvis du er i tvivl, om du kan køre lovligt og forsvarligt.

1

Risiko og konsekvens

Lovgivning og sanktioner

Luk

Der er nulgrænse for ulovlige stoffer i trafikken.

Det betyder, at det er forbudt at køre knallert, hvis du er påvirket af ulovlige stoffer som fx hash, kokain, amfetamin mv.  

Hvis du bliver stoppet af politiet, må de undersøge, om du har indtaget ulovlige stoffer eller medicin. Det gør de ved først at undersøge dine øjne eller ved at tage en spytprøve, og derefter en blodprøve.   

 

A

Risiko og konsekvens

Lovgivning og sanktioner

Luk

Hvad er promillegrænsen for at køre på knallert?

1

Risiko og konsekvens

Lovgivning og sanktioner

Luk

Overvej: Hvad kan du risikere, hvis du kører på knallert, når du har drukket alkohol?

1

Risiko og konsekvens

Lovgivning og sanktioner

Luk

Du må ikke overlade din knallert til nogen, der ikke kan køre den lovligt – fx enten ikke har kørekort eller er påvirket af alkohol eller stoffer.

Hvis du lader en anden køre ulovligt på din knallert, får du en bøde.

Du får også en bøde, hvis du ejer en ulovlig knallert (fx hvis bremserne ikke virker, eller den er tunet), og en anden bliver stoppet, mens han/hun kører på den.

A

Risiko og konsekvens

Lovgivning og sanktioner

Luk

Hvilke konsekvenser risikerer du, hvis du låner en vens ulovlige knallert og kører på den i trafikken?

1

Risiko og konsekvens

Lovgivning og sanktioner

Luk

Overvej: Hvorfor tror du, at det er forbudt at låne en ulovlig knallert ud til en anden?

1

Risiko og konsekvens

Lovgivning og sanktioner

Luk

Fartgrænsen på lille knallert er 30 km/t. Hvis du bliver målt i en fartkontrol og du kører hurtigere end 30 km/t, får du en fartbøde.

Politiet kan også teste, hvor hurtigt en knallert er i stand til at køre, ved at sætte den op på et "rullefelt". Resultatet er gyldigt som bevis i retten.

Hvis din knallert kan køre 40-42 km/t, får du en bøde.

Kan den køre 43 km/t eller mere får du - oven i bøden - en betinget frakendelse af retten til at køre lille knallert, første gang du stoppes. Anden gang bliver knallerten konfiskeret. Det betyder, at den overgår til statens ejendom, og du får aldrig knallerten tilbage.

 

 

1

Risiko og konsekvens

Lovgivning og sanktioner

Luk

Hvis du kører ulovligt og/eller uforsvarligt i trafikken, kan du få en bøde. Din knallert kan blive konfiskeret, hvis du overtræder loven flere gange. 

Men du kan også miste retten til at køre på lille knallert.

Du kan få frakendt retten til at køre lille knallert enten betinget eller ubetinget, afhængigt af hvor alvorlig og farlig din overtrædelse er. 

 

1

Risiko og konsekvens

Lovgivning og sanktioner

Luk

En betinget frakendelse betyder, at du må fortsætte med at køre lille knallert, men kun på betingelse af, at du ikke overtræder loven igen. 

Du får en betinget frakendelse af retten til at køre lille knallert, hvis du fx:

  • kører spirituskørsel med en promille på 0,50-1,20.
  • skader nogen/noget eller skaber en farlig situation.
  • flygter fra en trafikulykke uden at forsøge at hjælpe tilskadekomne.
  • kører mere end 60 % over skiltet hastighedsgrænse.
  • ejer eller bruger en knallert, der er tunet eller som kan køre 43 km/t eller mere.

Efter man har fået en betinget frakendelse af retten til at køre lille knallert, har man en prøvetid på 3 år, hvor frakendelsen ”tæller med”, hvis man overtræder loven igen på lille knallert.

1

Risiko og konsekvens

Lovgivning og sanktioner

Luk

En ubetinget frakendelse betyder, at du mister retten til at køre lille knallert i en periode på minimum 2 år. Det er retten, der fastsætter periodens længde.

Du får en ubetinget frakendelse af retten til at køre lille knallert, hvis du fx:

  • kører spritkørsel med en promille over 1,20.
  • kører med ulovlige stoffer i blodet.
  • med vilje skader nogen/noget, eller kører farligt og hensynsløst. 
  • kører over 100 km/t og 100 % over den skiltede hastighedsgrænse.
  • tidligere har fået en betinget frakendelse og får én igen inden for 3 år.
  • på samme tid begår flere overtrædelser, der hver især ville medføre en betinget frakendelse.

 

1

Risiko og konsekvens

Lovgivning og sanktioner

Luk

Hvis du er under 18 år og får en ubetinget frakendelse af retten til at køre lille knallert, kan det også få alvorlige konsekvenser for dig senere hen.

Du vil få udskudt muligheden for at tage kørekort til bil med mindst et halvt år - og helt op til 2 år.

A

Risiko og konsekvens

Lovgivning og sanktioner

Luk

Hvilke konsekvenser risikerer du, hvis du fx kører alt for stærkt på en tunet knallert, eller hvis du overtræder loven flere gange?

1

Risiko og konsekvens

Holdninger og adfærd

Luk

Er du mellem 15 og 24 år, skal du passe særlig godt på i trafikken. Unge kommer nemlig oftere ud for en trafikulykke end andre aldersgrupper. 

Som du kan se på illustrationen, så fylder de unge mere i ulykkesstatistikken end de burde, set i forhold til deres andel af befolkningen. 

 

 

 

 

 

Kilde: Danmarks Statistik og Vejdirektoratet, 2015-2019

1

Risiko og konsekvens

Holdninger og adfærd

Luk

Der er flere grunde til, at det oftere går galt for unge i trafikken. Den ulovlige kørsel er en af grundene.

Men det skyldes også, at unge:

  • Mangler erfaring.
  • Overvurderer deres egne evner.
  • Undervurderer risikoen.
  • Lader sig påvirke af kammerater.
1

Risiko og konsekvens

Holdninger og adfærd

Luk

Når man skal lære nye ting i trafikken, stiger antallet af ulykker. Der sker, når man går fra at være: 

  • Fodgænger til cyklist.
  • Cyklist til knallertkører.
  • Knallertkører til motorcyklist eller bilist.

Du skal derfor passe særlig meget på, når du lige har fået dit kørekort, fordi du mangler erfaring og rutine i at køre knallert i trafikken.

Figuren til højre viser, hvor mange unge mellem 10 og 18 år, der kommer alvorligt til skade eller bliver dræbt i trafikken, og om  de var fodgængere, kørte på cykel, i bil, på knallert osv.

Overvej: Hvilket transportmiddel er det farligste for 15-17-årige?

1

Risiko og konsekvens

Holdninger og adfærd

Luk

Du kan let komme til at overvurdere dine egne evner og undervurdere risikoen ved de ting, du eller de andre gør i trafikken. 

Er du i tvivl, om du kan nå over en vej, mens der er fri bane, så vent.

Er du i tvivl, om du har drukket for meget, så lad være med at køre.


Overvej: Find flere eksempler på situationer, hvor du skal lade tvivlen komme dig selv og andre til gode.

1

Risiko og konsekvens

Holdninger og adfærd

Luk

Du kan komme til at stå i nogle situationer i trafikken, hvor du kan vælge mellem at gøre

det lovlige og mest sikre 

eller

det ulovlige og farlige. 

Det kan være svært at lade være med at vælge det ulovlige og det farlige, fordi det nogle gange virker som den letteste løsning.

Men prøv at hjælpe hinanden med at holde fast i de gode og lovlige løsninger, som også er de mest sikre.

 

A

Risiko og konsekvens

Holdninger og adfærd

Luk

Din ven spørger, om du vil køre med ved at sidde bag på hans knallert. Hvad gør du?

 

1

Risiko og konsekvens

Holdninger og adfærd

Luk

Det kan være fristende at sige ja til at køre med bag på en knallert.

Men det er både farligt og ulovligt. Og I får begge to en bøde, hvis I bliver stoppet. 


Overvej: Giv eksempler på andre situationer, hvor valget står mellem det lovlige, mest sikre og det ulovlige, farlige.

 

1

Risiko og konsekvens

Holdninger og adfærd

Luk

Du kan komme til at stå i situationer, hvor dine venner er ved at gøre noget farligt og ulovligt. 

Du skal ikke være bange for at gribe ind, hvis din ven fx sætter sig fuld op på en knallert. I virkeligheden er du en god kammerat, som sørger for, at din ven ikke kommer til skade i trafikken.

De fleste unge vil faktisk gerne have, at deres venner blander sig, hvis de er ved at gøre noget dumt. 

 

A

Risiko og konsekvens

Holdninger og adfærd

Luk

En af dine venner vil køre knallert, selvom han har drukket for meget. Hvad gør du?

 

1

Risiko og konsekvens

Holdninger og adfærd

Luk

Det kan være svært at blande sig, når ens venner er ved at gøre noget dumt og farligt. Men forestil dig, at din ven kører galt og kommer slemt til skade, fordi du lader ham køre fuld på sin knallert. Hvordan vil det være at leve med? 

Og hvordan vil det være at leve med, hvis han har skadet andre?


Overvej: Find nogle konkrete situationer, hvor du kan være en god kammerat og hjælpe dine venner med at vælge de mest sikre og lovlige løsninger.

1

Risiko og konsekvens

Holdninger og adfærd

Luk

Du har en holdning til, hvordan du vil færdes i trafikken. Og din holdning betyder meget for det, du gør.  

Dine venners holdning betyder også meget for dine valg.

1

Risiko og konsekvens

Holdninger og adfærd

Luk

Færdselsreglerne er regler, som skal regulere trafikken, så det er enkelt, effektivt og sikkert for alle at færdes i den.

Derfor betyder det meget, at alle overholder færdselsloven.

Hvis du skal overholde loven, skal du kende den.

Derfor handler rigtig meget af knallertundervisningen om hvilke regler, der er for dig som knallertkører.

1

Risiko og konsekvens

Holdninger og adfærd

Luk

Flertallet af de unge mener, at færdselsreglerne er fornuftige, og de fleste overholder dem også. 

  • Langt de fleste kører med hjelm.
  • Langt de fleste synes, at spritkørsel er uacceptabelt.
  • Langt de fleste vil gribe ind, hvis de ser en anden, som skal til at køre spritkørsel.

Så du kan roligt være den, der starter med at sige fra over for ulovlig adfærd. Dine venner vil heller ikke løbe risikoen i trafikken.

1

Risiko og konsekvens

Holdninger og adfærd

Luk

Politiets opgave er at blandt andet at kontrollere, at vi alle sammen følger færdselsloven. 

De fleste unge mener, at det er vigtigt, at det har en konsekvens, hvis man kører ulovligt og på den måde sætter sit eget og andres liv i fare. 

Når unge bliver spurgt om, hvad der skal til for at få dem til at overholde færdselsloven, svarer de blandt andet højere bøder og mere politikontrol.

A

Risiko og konsekvens

Holdninger og adfærd

Luk

Hvorfor griber politiet ind overfor ulovlig kørsel på knallert?

 

1

Risiko og konsekvens

Holdninger og adfærd

Luk

Hvis alle overholdt færdselsloven, ville vi have langt færre ulykker. 

Ulykker koster samfundet dyrt. Derfor er det vigtigt, at politiet hjælper med at kontrollere, at alle overholder loven, og at det har en konsekvens for dem, der ikke gør det. 

Bøder og frakendelsesregler er metoder, der kan være med til at sikre, at vi overholder loven.

1

Risiko og konsekvens

Holdninger og adfærd

Luk

Måske synes du, at dine forældre eller andre voksne er irriterende, når de laver regler for dig. Men de gør det for at passe på dig. Dine forældre eller andre voksne kan hjælpe dig med:

  • at sørge for, at din knallert er lovlig.
  • at du husker hjelmen.
  • at du kommer sikkert hjem fra fester.